- „Kauno dienos“, velocita.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiuo metu pasaulio keliais važinėja maždaug 1,3 mlrd. transporto priemonių ir šis skaičius pamažu auga. Automobiliai gyvenimui suteikia daugiau komforto, tačiau kelia ir globalių problemų. Dalis visuomenės jau keičia savo įpročius ir netgi gyvenimo būdą, prie to prisideda ir verslas.
Tarša – tik dalis problemos
2022-aisiais konsultacijų bendrovės „McKinsey“ tyrimų centro atlikta apklausa parodė, kad trečdalis respondentų per ateinantį dešimtmetį žada vis daugiau naudotis elektriniais paspirtukais ar elektriniais dviračiais, 46 proc. apklaustųjų yra pasiryžę savo automobilį iškeisti į kitus keliavimo būdus.
Apklausos duomenys nuteikia optimistiškai, kadangi, pavyzdžiui, 2020 m. transporto sektorius buvo atsakingas maždaug už 20 proc. šiltnamio efektą sukeliančių dujų, o daugiau nei 40 proc. iš transportui priskiriamos dalies išmetalų tenka asmeniniams automobiliams. Vis dėlto jie atsakingi ne tik už didelę dalį taršos – skaičiuojama, kad JAV 1 tūkst. gyventojų tenka 868 automobiliai, o vienam iš jų priskaičiuojamos net aštuonios stovėjimo vietos.
Remiantis šia statistika, JAV yra daugiau nei 1 mlrd. automobilių parkavimo vietų.
Europoje 1 tūkst. gyventojų tenka apie 570 lengvųjų automobilių.
Tad privačių automobilių vairuotojai atsakingi ne tik už spūstis ar taršą: jie skatina įrengti vis naujų stovėjimo vietų ir išnaudoti jau ir taip ribotą miestų plotą, kuris galėtų būti skirtas parkams ar kitoms gyventojų poilsio erdvėms.
Verslas reaguoja į pokyčius
Aiškėjant privačių automobilių keliamiems iššūkiams, atsiranda įvairių būdų juos įveikti. Tai gali būti įvairios mobilumo paslaugos, tačiau jas jungia vienas bendras vardiklis: automobilis valdomas tuomet, kai jo reikia, ir toks, kokio reikia.
Lankstumo transporto srityje klausimus reikia spręsti ir verslo bendrovėms. Anksčiau, atėjus naujam darbuotojui, įmonei tekdavo pirkti naują automobilį arba iš garažo traukti seną, likusį iš seniau. Tai mažų mažiausiai neefektyvu, ką jau kalbėti apie tvarumą.
Jei transporto priemonė reikalinga kelis mėnesius per metus, nebūtina įšaldyti krūvos pinigų ją įsigyjant.
Tokios situacijos sprendimą pateikia automobilio abonemento paslaugas teikiančios įmonės, kurios siūlo verslams naudotis tokiais automobiliais, kurie labiausiai atitinka poreikį, ir juos turėti tiek, kiek reikia.
Pavyzdžiui, Lietuvoje veikiančios „WeFleet“ įmonės trumpiausias automobilio naudojimosi terminas gali siekti mėnesį, o įvairus parkas išplečia bendrovių lankstumo ribas ir suteikia galimybę naudotis tokia transporto priemone, kokia reikalinga konkrečioms užduotims vykdyti.
„Atsiradus mobilumo paslaugas teikiančių įmonių, keliauti bet kuriame pasaulio krašte, kur jos veikia, tapo neįtikimai paprasta. Lygiai taip pat ir verslams: turėti automobilį nebėra lygu įšaldyti didelius kaštus. Viskas tampa paprasta ir lankstu. Tai, tikiu, ypač svarbu jauniems arba kaip tik didelius automobilių parkus valdantiems verslams“, – pasakojo automobilių apžvalgininkas ir rinkos žinovas Justas Lengvinas.
Iškalbinga statistika
J. Lengvinas atkreipė dėmesį, kad keičiasi ne tik transporto priemonių naudojimas – vis sparčiau progresuojant automobilių technologijoms, vairuotojai nenori atsilikti nuo naujovių. Tai sprendžia tiek tvarumo, tiek patogumo ir saugumo klausimus.
Antai automobilių abonemento paslaugas teikiančios bendrovės, kaip ir „WeFleet“, suteikia galimybę įmonėms visada važinėti naujausiais automobiliais, o prireikus kitokio – lengvai pasikeisti.
„Daugybę verslų veikia sezoniškumas, kai dalį metų reikalingas didelis ir erdvus automobilis, o ne sezono metu visiškai užtenka mažo miesto visureigio. Turėti du automobilius ar važinėti dideliu visureigiu ištisus metus yra ne taip racionalu ir tvaru, kaip pasirinkti tinkamą automobilį pagal poreikį ir mokėti tik mėnesinį abonementinį mokestį“, – įsitikinęs pašnekovas.
Galimybė pasirinkti automobilį pagal sezoną yra tik dalis mobilumo, kaip paslaugos, pranašumų. Įmonių įvaizdžiui dabar kaip niekada svarbu savo poziciją išreikšti turimu automobilių parku, tad galimybė atsinaujinti tada, kai norisi, nepatiriant jokių papildomų išlaidų, padeda išspręsti ir daugiau klausimų.
„Radiją keitė televizorius, televizorių – internetas. Feisbuką keitė instagramas, o instagramą – tiktokas. Tačiau istorija liudija, kad senosios priemonės išlieka greta naujų, tad poreikis turėti asmeninį automobilį taip pat išliks. Vis dėlto pripažinkime, kad nuosavas automobilis gali būti per brangu ar tiesiog nenaudinga. Jei įmonei reikalinga transporto priemonė kelis mėnesius per metus, nebūtina įšaldyti krūvos pinigų jį įsigyjant – juk labai paprasta išsinuomoti“, – samprotavo J. Lengvinas.
Tai, kad nuosavas automobilis vis rečiau reikalingas didžiuosiuose miestuose, liudija ir Lietuvos statistika: 2022 m. Vilniaus apskrityje 1 tūkst. gyventojų tenkančių transporto priemonių buvo 445, Kaune – 500, Klaipėdoje – 493. Mažesniuose miestuose – kitokia statistika: Utenoje – 579, Alytuje – 583, o Tauragėje – 611. Beje, 2022 m. trijuose didmiesčiuose šis rodiklis, palyginti su 2021-aisiais, mažėjo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Į gatves išriedėjo sunkvežimiai be vairuotojų: ar saugu?7
Be vairuotojo keliais važinės jau ir sunkvežimiai, bent jau Amerikos Teksaso valstijoje. Taip tikimasi išspręsti tolimųjų reisų vairuotojų trūkumą. Viliamasi, kad per ateinančius ketverius metus Jungtinių Valstijų keliuose riedės tūkstan...
-
Pusė autoservisų Lietuvoje – vis dar nelegalūs: kaip neatiduoti automobilio į blogas rankas?15
Apie tai, kokiame servise tvarkyti automobilį, kad įmonė tikrai būtų tvarkinga bei kur dėti nebenaudojamą automobilį, LNK žurnalistas kalbėjosi su aplinkos Apsaugos instituto direktoriumi Alfredu Skinuliu. ...
-
Nori daugiau tvarkos: nuomojami paspirtukai Kaune bet kur nesimėtys?16
Jau ne pirmą sezoną Kaune galima pasinaudoti nuomojamų elektrinių paspirtukų paslauga, tačiau mieste juos būdavo galima palikti bet kur. Ant takų ar šalikelėse numesti paspirtukai kėlė netvarką. Dabar planuojama įrengti specialias vietas, k...
-
Didinamas eismo saugumas ties IX fortu: keisis eismo organizavimas6
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ informuoja, kad artimiausiu metu Kaune, kelyje ties IX fortu, bus atlikti eismo organizavimo pakeitimai. Siekiant šioje vietoje padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, na...
-
Kauno bandymas suvaldyti sukčiaujančius vairuotojus baigėsi nesėkme: kas bus toliau?22
Kauno bandymas suvaldyti elektromobilių vairuotojus, kad šie nesukčiautų, baigėsi nesėkme, tad šią savaitę apmokestintos visos iki šiol buvusios nemokamos elektromobilių įkrovimo stotelės. Miestas sutaupys dešimtis tūksta...
-
Nusprendė sudrausminti triukšmadarius: už garso viršijimą – techninės apžiūros anuliavimas?15
Alytuje garsiai varikliai griaudžia ne tik dieną, bet ir naktimis, todėl pareigūnai ėmėsi drausminimo priemonių – garso matuoklių. ...
-
Rygos automobilių muziejuje naujas eksponatas – perpjautas, bet važiuojantis
Rygos automobilių muziejus pasipildė neįprastu eksponatu – per pusę perpjautu antros kartos „Nissan Leaf“ elektromobiliu. Ką apynaujis, 2018 m. pagamintas automobilis veikia senovinių, klasikinių ir istorinę reikšmę turinči...
-
Švaresnio transporto link: Lietuva turi didelių rezervų1
ES valstybėms ieškant kelių, kaip sparčiai sumažinti transporto taršą, Lietuvos specialistai beda pirštu į žemai kabantį vaisių, kurį nuraškius vienu judesiu galima pasiekti bent dalį norimų rezultatų. ...
-
Kauniečio svajonė – vairuoti skandalingą „Tesla“ šedevrą23
Elektrinis monstras, turėjęs tapti „Tesla“ koncerno kūrybos viršūne, sulaukia vis daugiau apkalbų ir kritikos. Tačiau net ir kandžiausi atsiliepimai nemažina ažiotažo dėl pirmojo elektrinio sportinio visureigio „Cybertruck&l...
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą3
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...