- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Keliai: landūs graužikai į automobilį prasispraudžia net pro smulkiausias ertmes.
-
Neprašyti svečiai: automobilio gedimo priežastis – graužikai
-
Neprašyti svečiai: automobilio gedimo priežastis – graužikai
-
Neprašyti svečiai: automobilio gedimo priežastis – graužikai
-
Neprašyti svečiai: automobilio gedimo priežastis – graužikai
-
Neprašyti svečiai: automobilio gedimo priežastis – graužikai
Vieną rytą į skutelius suplėšytas salono oro filtras, kitą – padraskytas kilimėlis, o galiausiai – lyg kruopos pažertos smulkios išmatos daiktadėžėje. Apie tokius aptiktus vaizdus papasakojo netikėtų svečių savo apynaujame automobilyje sulaukęs mūsų skaitytojas.
Aptiko vizito ženklų
Šaltuoju metu laiku, kai termometro stulpelis rodo neigiamą temperatūrą, daugelis vairuotojų susiduria su sunkumais įjungiant automobilio variklį. Pagrindinės priežastys – nusilpę akumuliatoriai, užšalę degalai ar aušinimo skystis. Tačiau žiemą vairuotojams tenka susidurti ir su netikėtais iššūkiais.
Vienas tokių – nuo šalčio ir bado bėgantys graužikai ar kiti gyvūnai įsikuria transporto priemonėje. Taip nutiko ir mūsų skaitytojui, kuris automobilį pasistatė privačiame kieme, šalia medinio gyvenamojo namo. Įprastai graužikai gali glaustis ilgam laikui paliktame automobilyje, tačiau šiuo atveju transporto priemonė stovėjo vos keletą dienų.
„Galbūt juos priviliojo šalia namo stovintys buitinių atliekų konteineriai“, – svarstė pašnekovas.
Aptikęs naujųjų gyventojų ženklų, jis dar gerą savaitę važinėjo kęsdamas smarvę salone. Ją kėlė tiek gyvūnų paliktos išmatos, tiek nebefiltruojamas salono oras.
Vyras pasakojo skambinęs graužikų naikinimu užsiimančiai įmonei, tačiau ji jokių stebuklingų receptų nepateikė. Tik pasiūlė atsiųsti specialistą, kurio pirminė konsultacija su vietos apžiūra ir reikiamų darbų apskaičiavimu kainuotų apie pusšimtį eurų. Dar tiek pat atsieitų pakartotinis atvykimas, kurio metu būtų atliekami darbai. Jie nesudėtingi: pastatomi lipnūs spąstai aplink automobilį ir garažą, taip pat spąstus galima palikti ir pačioje transporto priemonėje. Be to, siūloma pridėlioti nuodų aplink automobilį. Salono viduje nuodų dėti nepatartina, nes graužikas gali nugaišti įlindęs į kurią nors tolimą automobilio ertmę. Dėl to jį pašalinti būtų itin sudėtinga, o nemalonus kvapas salone sklistų dar labai ilgai.
Nuostoliai: dėl pragraužtų laidų įvykus trumpajam jungimui gali supleškėti visas automobilis. / E. Ovčarenko / BNS nuotr.
Gali sukelti gaisrą
Kenkėjų kontrole užsiimančios „Dezinfa“ įmonės specialistai tikino, kad žiemą graužikai gali pridaryti ne tik smulkių, bet ir didelių problemų transporto priemonėms. Biologas Liutauras Grigaliūnas pasakojo, kad peles ar žiurkes vilioja šilta, nuo plėšrūnų ir šalčio sauganti vieta po variklio dangčiu.
100 – maždaug tiek eurų kainuoja specialisto vizitas ir graužikų gaudymo priemonės.
„Jei transporto priemonė stovi garaže ar nuo vėjo, sniego ir šalčio saugančioje pastogėje, ji gali tapti jaukiais graužikų namais. Apsigyvenę automobilyje jie randa arba prasigraužia kelius į saloną, kur gali rasti maisto: ant sėdynių pribarstytų sausainių ar bandelių trupinių, vaisių graužtukų ir kt. Jei automobilis eksploatuojamas kasdien, tai taps laikina graužikų slėptuve, tačiau net ir per trumpą laiką aštriadančiai gali pridaryti žalos – 3 proc. savo laiko pelė skiria graužimui“, – aiškino L. Grigaliūnas.
Be to, dėl graužikų eibių gali kilti ir gaisro pavojus. Anot statistikos, maždaug 10 proc. visų gaisrų kyla automobiliuose. Skaičiuojama, kad per 7 minutes ugnis automobilį sugadina nepataisomai, nepraėjus nė 5 minutėms užsidega kiti šalia esantys objektai.
Dėl garažuose apsigyvenusių pelių ar žiurkių ne kartą degė ten paliktos ir senos, ir naujos transporto priemonės: pelės pragraužė automobilio elektros instaliacijos laidus, įvyko trumpasis sujungimas, kilo gaisras.
Gudrybė: norėdamas sugauti peles vairuotojas pridėliojo lipnių spąstų, nes pilti nuodų automobilio salone nerekomenduojama. / Skaitytojo nuotr.
Ieško ertmių
Graužikai į automobilius patenka pro tarpus prie pedalų, vairo kolonėlių, per paliktas praviras duris, langus, oro kondicionavimo sistemas ir kt. Tad, siekiant apsaugoti automobilius nuo graužikų, patariama sandarinti patalpas.
Pasak draudimo bendrovės „Gjensidige“ atstovės Viktorijos Katilienės, į automobilį žiurkės ir kiti kenkėjai gali patekti pro ventiliacijos angą. Iš ten jie prasigraužia sau kelią, pasirinkdami pačius ploniausius laidelius. Dėl to lokalizuoti gedimą automobilyje kartais gali būti labai sudėtinga. Paprastai kandimo žymių randama aušinimo sistemos žarnose, ant užvedimo laidų, vakuumo guminių vamzdelių, taip pat vairo stiprintuvo ir šilumos izoliacijos sistemose.
Nesvarbu, ar automobilis stovi lauke, ar uždaroje patalpoje, vertėtų stebėti graužikų buvimo požymius ir imtis prevencijos. Patariama palaikyti tvarką automobilyje: nepalikti maisto, šiukšlių, išsiurbti trupinius. Svarbu pasirūpinti garažo ar kitos patalpos sandarumu – plyšius užglaistyti betonu, metalinėmis detalėmis ar kitomis panašiomis priemonėmis, kurių kenkėjai negali įveikti. Aplink garažą, pavėsinę galima išdėlioti spąstų dėžučių su jauku.
Masalas: kenkėjus vilioja šiuolaikiniai bioplastiko laidai, gaminami iš kukurūzų krakmolo ar augalinių riebalų. / Š. Mažeikos / BNS nuotr.
Vilioja bioplastikas
Įprastai graužikų padarytos žalos nėra didelės, tačiau jų padariniai kartais – itin nemalonūs.
„Tarp žalos automobiliams pridarančių gyvūnų dažniausiai pasitaiko pelių, žiurkių, pelėnų, net voverių, šeškų ir kiaunių. Kartais po šių svečių apsilankymo neįmanoma įjungti automobilio variklio. Mat jie įsisuka ir pragraužia laidus ir vamzdelius“, – teigė draudimo specialistė.
Anot pašnekovės, automobilių laidai graužikus labiausiai masina dėl laidus dengiančios medžiagos – bioplastiko. Ši medžiaga gaminama iš kukurūzų krakmolo, genų inžinerijos būdu sukurtų bakterijų ar augalinių riebalų ir aliejų.
Kandimo žymių randama aušinimo sistemos žarnose, ant užvedimo laidų, vakuumo guminių vamzdelių, taip pat vairo stiprintuvo sistemose.
„Jau daugiau nei dešimtmetį bioplastikas konkuruoja su įprastinėms automobilių izoliacinėms medžiagomis, tad gamintojai plačiai naudoja šią ekologiškesnę augalinės kilmės alternatyvą“, – tvirtino draudikė.
Kenčia brangios detalės
Pasak automobilių serviso vadovo Arūno Nerkevičiaus, kai pažeidžiami transporto priemonės laidai, atsijungia tam tikros elektros grandinės, sudega saugikliai, gali sugesti brangūs valdymo blokai, kurių šiuolaikiniuose automobiliuose yra ne vienas. Dėl netvarkingos elektros instaliacijos gali įvykti trumpasis jungimas, o automobilis – užsidegti.
Specialisto teigimu, jei pažeidžiami pagrindiniai, įtampą tiekiantys laidai, pavyzdžiui, akumuliatoriaus, kur susijungia teigiamas ir neigiamas poliai, įvyksta trumpasis jungimas ir gaisro rizika dar labiau padidėja.
„Jei automobilis techniškai tvarkingas, tiesiog sudega saugikliai. Jei automobilio elektros instaliacija netvarkinga, jis gali ir užsidegti“, – perspėjo meistras.
Vengiant graužikų apsilankymų automobilyje, specialistas pataria vengti transporto priemonę ilgesniam laikui palikti pamiškėje, vietose, kur vešli augmenija ar prie buitinių atliekų konteinerių.
„Kol kas neišrasta specialių priemonių, kurios automobilius apsaugotų nuo graužikų, tačiau žmonės naudoja ir repelentus, ir specialius plastikinius vamzdelius, kurie apsaugo laidus nuo graužikų“, – patarė A. Nerkevičius.
Plėšrūnai: kartais po variklio dangčiu vairuotojai aptinka ir voverių, šeškų ar net kiaunių. / T. Lukšos / BNS nuotr.
Ultragarsas – ne išeitis
Neretai reklamos tekstuose skelbiama, kad efektyvi graužikų atbaidymo priemonė yra ultragarsas. Naudodamiesi ultragarsu atsikratę pelių giriasi ir kai kurie vairuotojai. Tačiau biologas L. Grigaliūnas teigia, kad naivu tikėtis, jog pelė ar žiurkė pabėgs nuo sklindančio ultragarso, ypač jei graužikas alkanas.
„Tokie skelbimai iš tiesų sugundo ne vieną vartotoją – nusiperki prietaisą, įjungi į elektros lizdą ir po savaitės ar trijų kenkėjai palieka namus. Iš tikrųjų daugybė mokslininkų tyrimų įrodė, kad ultragarsinės atbaidymo sistemos neveikia – galimybė kenkėjus atbaidyti ultragarsu egzistuoja tik teoriškai“, – mitą griauna L. Grigaliūnas.
Nereikėtų pamiršti, kad graužikai, be žalos automobiliui, kelia pavojų ir žmonėms. Jie platina gyvybei pavojingas ligas: jersiniozę, salmoneliozę, trichineliozę, leptospirozę ir kt.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas nepritarė siūlymui iš aplinkosaugininkų atimti teisę dėl taršos tikrinti lengvuosius automobilius
Seimas nepritarė parlamentaro socialdemokrato Lino Jonausko iniciatyvai iš aplinkosaugininkų atimti teisę dėl taršos tikrinti lengvuosius automobilius ir panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą. ...
-
Vairuotojai, dėmesio! Pilies žiedo eismo schema padės orientuotis21
Kauno miesto savivaldybė praėjusią savaitę Pilies žiede pakeitė eismo organizavimo tvarką. Dabar važiuojant Jonavos gatve nuo pilies nebegalima įsukti į žiedą. ...
-
Amerikiečiai pribloškė kinus: įvedė drakoniškus tarifus elektromobiliams2
Artėjant prezidento rinkimams Džo Bidenas paskelbė, kad beveik keturis kartus, iki 100 proc., padidins muitus iš komunistinės Kinijos importuojamiems elektromobiliams. Dėl tokių amerikiečių sankcijų ir Europos Sąjungai teks skubiai spręsti, k...
-
„Vairuokite kaip moterys“: neigia ilgus metus gyvavusį mitą, kad vyrai vairuoja geriau12
Visuomenėje vyrauja nuomonė, kad vyrai vairuoja geriau ir saugiau nei moterys. Tačiau Prancūzijos eismo įvykių statistika rodo ką kita. 2022-2023 m. 84 proc. mirtinų autoįvykių sukėlė vyrai. Todėl dabar nauja socialinė kampanija Prancūzijoje ske...
-
Atskleistas 2025 metų Dakaro ralis: naujovės ir iššūkiai1
Šeštadienio vakarą, 2025-ųjų Dakaro ralio prezentacijos metu buvo atskleistas preliminarus lenktynių maršrutas bei pakoreguoti varžybų principai. ...
-
Per piką Pilies žiede – dar didesnis chaosas: pakeistos eismo tvarkos dalis vairuotojų nepastebi18
Penktadienį Pilies žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, nubraižyta ištisinių linijų, tačiau dalis vairuotojų važiuoja kaip seniau, sukeldami chaosą. Daugiau automobilių rikiuojasi ir Šv. Gertrūdos gatvėje, mat tik iš &...
-
Balandį Lietuvos naudotų lengvųjų automobilių rinka išaugo daugiau nei 10 proc.
Balandį naudotų lengvųjų automobilių įregistruota 10,2 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Sarkazmas keliuose: kiek reikia skubančių vairuotojų sankryžai užblokuoti?16
Spūstys jau tapo kasdienybe. Sąmoningumas padeda visiems sveikiems ir greičiau grįžti namo. Tačiau taisyklių paiso ne visi. ...
-
Pilies žiede pakeista eismo tvarka: vairuotojai masiškai kerta naujas ištisines linijas66
Jonavos gatvės žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, tad atvažiuojant nuo Kauno pilies įvažiuoti į žiedinę sankryžą nepavyks, čia naujai nubraižyta ištisinė juosta. Patekti į šią žiedinę sankryžą iš Senamiesčio ...
-
Į ateities kelius – be vairuotojo1
Ateities transporto sistemoms skirtos technologijos žengė dar vieną žingsnį į priekį: bendrovė „Hyundai“ paskelbė, kad jos elektromobilio „Ioniq 5“ pagrindu sukurtas robotaksi Jungtinėse Amerikos Valstijose išlaikė egz...