- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dauguma transporto priemonių vis dar naudoja dyzeliną ar benziną, tačiau nuo 2035 m. automobiliai su vidaus degimo varikliais galės būti gaminami tik tuo atveju, jei bus varomi aplinkai draugiškesniais degalais.
Perspektyvi kryptis
CO2 emisija gali būti mažinama įvairiais būdais – tobulinant vidaus degimo variklius ir mieste naudojant hibridinius automobilius arba naudojant degalus, kurių sudėtyje yra mažiau anglies ir daugiau vandenilio.
„Analizuodami iškastinius degalus matome, kad neblogas sprendimas naudoti gamtines dujas (metaną), nes jose anglies elementinė masė sudaro 75 proc., o vandenilio masė – 25 proc. Iš naftos pagamintame benzine ar dyzeline anglies yra apie 85–86 proc., todėl CO2 emisija gerokai didesnė. Vidaus degimo variklio katalizatorius neutralizuoja anglies monoksido, angliavandenilių ir azoto oksidų teršalus, bet CO2 emisijas gali net šiek tiek padidinti, oksiduodamas variklio išmetamus nepilno degimo produktus“, – sakė VILNIUS TECH automobilių inžinerijos katedros profesorius doc. dr. Alfredas Rimkus.
Iš atsinaujinančiųjų energijos šaltinių ir iš biomasės tvariai gaminami degalai CO2 emisiją per gyvavimo ciklą sumažina nuo 60 net iki 90 proc. Šiuo atveju itin dideles perspektyvas turi vandenilis – jis gali reikšmingai sumažinti iškastinių degalų sąnaudas ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją.
„Vandenilį galima gaminti iš vandens elektrolizės būdu, naudojant atsinaujinančiąją elektros energiją – saulės, vėjo, vandens. H2 gamybai gali būti naudojamas ir biometanas. Visais atvejais, kai vandenilio gamybai naudojami atsinaujinantieji energijos šaltiniai, CO2 emisija žymiai sumažėja, palyginti su iškastiniais degalais, o H2 degant CO2 emisijos nėra“, – teigė A. Rimkus.
Emisija – vandens garai
Pasak profesoriaus, vienas dažniausių vandenilio naudojimo transporto sektoriuje būdų – kuro elementai, kuriais vykdomas elektrolizei atvirkščias procesas.
Nacionalinė strategija numato vystyti vandenilio energetiką ne tik automobilių transportui.
Susijungiant vandeniliui ir deguoniui, generuojama elektros energija, kuri ir varo automobilį. Tokio automobilio emisija – švarūs vandens garai.
„H2, degdamas cilindruose, išskiria šiluminę energiją, kuri paverčiama į mechaninį darbą. Gali būti naudojamas ne tik grynas vandenilis, bet ir dvejopi degalai, kai H2 papildomai tiekiamas į variklio įsiurbiamą orą ir dega kartu su įprastais degalais. Dvejopų degalų atveju užtikrinama variklio galia, kuri gali sumažėti naudojant tik vandenilį“, – pasakojo mokslininkas.
H2 naudojimas transporto sektoriuje padėtų žymiai sumažinti CO2, tačiau yra nemažai iššūkių. Vandenilio dujos – itin degios, skvarbios ir dėl labai mažo tankio lengvai sklinda, todėl H2 dujomis varomus automobilius reikia remontuoti specialiai įrengtose patalpose.
Be to, automobilio, kurio kuro elementai naudoja vandenilį, konstrukcija sudėtingesnė nei automobilio su vidaus degimo motoru – jame turi būti elektros variklis, papildomos baterijos ir visų šių sistemų kompleksinis valdymas.
A. Rimkus pridūrė, kad vandenilį tiekiant į automobilius jį būtina suslėgti dideliu slėgiu, o tam sunaudojama daug energijos. Dideli energijos nuostoliai patiriami ir gaminant vandenilį elektrolizės būdu.
Racionali strategija
Nepaisant sudėtingos gamybos technologijos ir kitų iššūkių, vandeniliu varomas transportas turi daug privalumų, todėl vystyti vandenilio technologijas – verta.
„Lietuvos nacionalinė energetikos strategija numato artimoje ateityje įrengti vandenilio degalinių tinklą ir vystyti vandenilio energetiką ne tik automobilių, bet ir vandens transportui, nes racionalu naudoti įvairius energijos resursus, ypač kai jie atsinaujina“, – sakę VILNIUS TECH transporto inžinerijos fakulteto mokslininkas.
Vandenilio naudojimo transporte plėtra racionali ir vystant energetinę nepriklausomybę. Vandenilis gali būti intensyviai gaminamas ir kaupiamas, naudojant perteklinę žalią elektros energiją, esant žemai jos kainai.
„Akumuliuojant energiją, suslėgtu vandeniliu galima užpildyti tam pritaikytus rezervuarus automobilyje, vėliau H2 naudoti energijos gamybai. Toks energijos akumuliavimas yra tvaresnis, palyginti su elektros baterijų naudojimu, nes nereikalauja tiek retųjų metalų, energijos vienetui saugoti reikalinga masė yra mažesnė“, – reziumavo doc. dr. A. Rimkus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Žada atsisakyti dalies greičio matuoklių: tokios paskirties turi nelikti17
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis tikina nematantis poreikio tolesnei greičio matuoklių tinklo plėtrai ir žada inicijuoti jo peržiūrą. Pasak ministro, šiuo metu turimas tinklas yra per didelis ir neatitinka saugumo priemonėms keliamų krit...
-
Rinkos pulsas: metų rezultatai ir lūkesčiai1
Per 2024-uosius Lietuvoje įregistruoti 1 853 elektromobiliai, Lenkijoje – daugiau kaip 68 tūkst., Norvegijoje – 114,4 tūkst. ...
-
„Regitra“ išplėtė paslaugų spektrą3
Atsižvelgta į klientų poreikius: nuo šiol „Regitroje“ tarptautinį vairuotojo pažymėjimą bus galima užsisakyti skubos tvarka, o informaciją apie asmeninius duomenis gauti telefonu. ...
-
Policija atskleidė, ką planuoja14
Šį mėnesį Lietuvos policijos dėmesys bus sutelktas į vairuotojų blaivumą, pavojingą ir chuliganišką vairavimą, matomumą gerinančių saugos priemonių – atšvaitų – naudojimą tamsiuoju paros metu. ...
-
Kviečia pažinti istoriją, išbandyti kelininko profesiją1
„Tikime, kad muziejus taps ne tik svarbiu edukaciniu centru, bet ir erdve, kurioje lankytojai galės tiesiogiai pažinti kelių sektoriaus evoliuciją ir inovacijas“ – teigė „Kelių priežiūros“ generalinis direktorius dr. Audri...
-
Žiemos išbandymai – ir kėbului, ir akumuliatoriui1
2025-ųjų pirmąją savaitę dosniai iškritęs sniegas priminė apie žiemiškus rūpesčius. Šaltasis sezonas yra sudėtingiausias laikotarpis vairuotojams. Sniego, drėgmės ir druskų poveikis tampa lakmuso popierėliu tiek automobilio ...
-
„Regitra“ praneša: automobilių savininkai turės mokėti daugiau3
Valstybės duomenų agentūrai paskelbus mokestinių metų vartotojų kainų indeksą, keičiasi automobilių registracijos mokesčio dydžiai. Pagal naująjį kainų indeksavimą, „Regitroje“ tarifai bus atnaujinti ir pradėti taikyti šia...
-
Automobilių niekam nereikia?14
Jau ne vienus metus Kaune nutempiami nebenaudojami automobiliai, tačiau savininkai retai kada atsiima savo turtą. Bešeimininkės transporto priemonės tiesiog utilizuojamos. ...
-
Kai kur neliko vieno informacinio kelio ženklo, tačiau vis tiek bus fiksuojami galimi pažeidimai
Lietuvos magistraliniuose keliuose nuo sausio 1-osios nebeliko apie stacionarius matuoklius vairuotojus informavusio kelio ženklo, rašo portalas „Made in Vilnius“. ...
-
„Air Baltic“: Vilniuje mes tampame vis stipresniu vežėju
Latvijos oro bendrovė „Air Baltic“ per artimiausius kelerius metus savo orlaivių parką ketina padidinti 15 naujų lėktuvų, dalis kurių bus bazuojama ir Vilniuje, sako jos generalinis direktorius Martinas Gaussas (Martinas Gausas), rašo...