- Parengė Marius Bagdonas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vairas – be jokios abejonės, daugiausia funkcijų atliekanti automobilio interjero detalė. Jis gali būti gražus, o svarbiausia – patogus ir sukurtas saugiai važiuoti. Dizaineriams tai atskira terpė išreikšti savo sumanymus. „Ratų“ žvilgsnis šiame numeryje krypsta į pačius keisčiausius visų laikų automobilių vairus.
Sutilpo visi skydeliai
Konceptinį „Maserati Boomerang“ 1971-aisiais sukūrė genialusis italų dizaineris Giorgetto Giugiaro. Pats automobilis buvo neįprastos pleišto formos, tačiau tai buvo menkniekis, ką automobilių entuziastai galėjo išvysti įsėdę į šį agregatą.
Dėmesį pirmiausia traukė didžiulis vairas. Jo konstrukcija labai priminė vėliau „Cintroen C4“ automobiliuose montuotą vairų mechanizmą, kai sukasi tik rankomis prilaikoma jo dalis. Skirtingai nei įprastuose variantuose su oro pagalvėmis ir keliais muzikos garso reguliavimo mygtukais, šio vairo viduje buvo įrengtas visas komplektas parodymų skydelių, dvi svirtys, įvairių lempų jungiklių ir t.t.
Pirmasis šio automobilio variantas buvo absoliučiai nefunkcionalus, tačiau vėliau italai patobulino savo agregatą ir 1972-aisiais Ženevos automobilių parodoje buvo pristatytas kiek patogesnis vairas. Teigta, kad tokiu automobiliu galima važinėtis net įprastais keliais.
Pistoletas tarp rankų
Užsiimti įvairiais žaidimėliais su vairo stipinais – tarp automobilių gamintojų gana įprastas reiškinys. Daugeliu atveju svarbiausias principas yra simetrijos išlaikymas.
Vis dėlto 1985-aisiais, kurdami savąjį XT „Subaru“, japonai nuėjo kitu keliu. Stipinus vaire jie išdėstė bumerango forma, o tai reiškė, kad, norėdamas to ar ne, vairuotojas prie šio automobilio vairo jausdavosi taip, tarsi tarp savo rankų laikytų įmontuotą pistoletą.
Vis dėlto šis vairas, nors ir neblogai derėjo su visu automobilio skydelio dizainu, šiek tiek labiau priminė kompiuteriniuose žaidimuose ar fantastikos filmuose įsivaizduojamus mechanizmus.
„Nissan Nails“ kūrėjai apskritai nusprendė nevargti kurdami stipinų dizainą ir pasiūlė vairą be jų. Automobilio vairas priminė tarsi iš gumos pagamintą grybą. Ne ką įspūdingesnės formos buvo ir pats automobilis, kuris vietoj įprastinių kėdžių turėjo vieną stumdomą suolą.
„Lancia“ eksperimentai
Praėjusiojo amžiaus 8–9 dešimtmečiais pirštais liečiamus ekranus įsivaizduoti buvo dar gana sunku. „Lancia“ kūrėjai, kurdami savąjį „Medusos“ ekraną, nusprendė pakeisti visa krūvą mygtukų. Čia italai sudėjo beveik viską, kas tik įmanoma: laikrodžius, šviesų, stiklo valytuvų, garso ir klimato kontrolės jungiklius.
Sakysite, dabartiniai „Citroen C4“ vairai turi per daug mygtukų? Pasižiūrėkite į šį „Lancia“ kūrinį ir viskas atrodys kitaip.
„Italdesign“ studijoje kurtas pleišto formos hečbekas savo laiku galėjo pasigirti ypač mažu pasipriešinimo koeficientu (Cx) – 0.263.
Nepraėjo ir 24 mėnesiai, o „Lancia“ 1982-aisiais pristatė dar vieną savo „šedevrą“ – „Orca“. Toje pačioje studijoje sukurto automobilio vairas turėjo gerokai mažiau mygtukų, tačiau ryški jų spalvų gama vertė iš nuostabos aikčioti net visko mačiusius automobilizmo gerbėjus.
Dar įspūdingiau atrodė šio automobilio prietaisų skydelis. Sėdėdamas už šio automobilio vairo vairuotojas galėdavo jaustis tarsi reanimacijoje, kur kompiuterio monitoriuose nuolat stebima paciento būklė.
Žvilgsnis atgal
Praėjusio amžiaus šeštojo dešimtmečio pabaigoje „Ford“ kompanija buvo paleidusi išskirtiniu dizainu pasižymėjusių „Edsel“ automobilių liniją. Vis dėlto Jungtinių Valstijų automobilizmo istorijoje šis prekės ženklas dabar žinomas kaip vienas labiausiai nenusisekusių.
„Edsel“ egzistavo vos trejus metus (1958–1960 m.). Daugelio specialistų teigimu, „Edsel“ produkcija atrodė tragiškai. Ne ką geresnis vaizdelis buvo ir šių automobilių salonuose: kupolo formos spidometras, vairo centre įkomponuoti automatinės pavarų dėžės mygtukai. Toks mechanizmas buvo ne tik kad nepatogus, bet ir visiškai nesaugus.
Kiek geriau šiems amerikiečiams pasisekė 2007-aisiais, kai Detroite buvo pristatytas įspūdingo dizaino sedanas „Ford Interceptor“. Kurdami jį, dizaineriai paplušėjo iš peties. Visose automobilio detalėse buvo stengiamasi išlaikyti stačiakampes proporcijas.
Ir prietaisų skydeliai, ir sėdynės, ir perjungimo svirtys, ir net vairas buvo stačiakampio formos. Keista, kad „Ford“ logotipas išlaikė ovalo formą.
Pirštų atspaudai
2001 m. pristatytas „BMW Z22“ konceptas taip pat turėjo iškreiptą keturkampį vairą, ir nors automobilis entuziastų nesužavėjo, kai kurie sprendimai buvo iš tiesų įdomūs.
Šio automobilio vairas turėjo integruotus pirštų atspaudų jutiklius, todėl įprasto raktelio šiai transporto priemonei nereikėjo. Jos savininkui tereikėdavo uždėti rankas ant vairo ir automobilis užsivesdavo savaime.
Nors iš pirmo žvilgsnio mygtukų ant vairo nėra daug, keliomis skirtingomis kombinacijomis buvo galima atlikti net kelis šimtus įvairių funkcijų.
Olandiškas oro gurkšnis
Atgaivinta Nyderlandų automobilių pramonės gigantė „Spyker“ 2000 m. pradėjo superautomobilio C8 gamybą. Techniškai šis automobilis neatrodė stebuklingas: aliuminio korpusas, „Audi“ 400 arklio galių V8 variklis.
Vis dėlto šis Tulpių šalyje pagamintas modelis gerbėjų meilę pelnė dėl savo išskirtinio dizaino. Kiekviena, net smulkiausia, detalė buvo tarsi meno kūrinys.
Net pedalai ar rankinio stabdžio svirtis buvo suprojektuoti taip, kad nesunkiai atrastų savąją vietą Nyderlandų karalienės rūmuose. Išskirtinumo nestokojo ir odinis „spygliuotas“ šio automobilio vairas. Ir nors jame nebuvo tradicinės oro pagalvės, tikrai ne vienas automobilių gerbėjas galėtų pasakyti: „Jei mirti, tai tik “Spyker C8„ salone.“
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kinų BYD įvažiavo į Taliną ir Tartu4
Vienas didžiausių pasaulyje elektromobilių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių automobilių gamintojų – kinų BYD – pradėjo veiklą Baltijos šalyse: Estijos miestuose Taline ir Tartu atidaryti prekybos centrai. ...
-
LTG: šis maršrutas – ypač populiarus ir pasiteisino su kaupu
2023 metų gruodžio 27 d. pradėjusiu veikti traukinių maršrutu Vilnius–Ryga–Vilnius per 12 mėnesių važiavo kone 62 tūkst. keleivių, praneša LTG grupė. ...
-
„Regitra“ keičia tvarką: ką svarbu žinoti užsiregistravusiems, bet neatvykusiems į egzaminą1
„Regitra“ ketina pusę metų neleisti registruotis vairavimo egzaminui asmenims, kurie per metus 5 kartus užsiregistravo laikyti šį egzaminą, tačiau į jį neatvyko. Anot bendrovės paslaugų valdymo ir vystymo departamento direktoriaus ...
-
AAD teigia: Lietuvos transporto parkas atsinaujina5
Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnams nuo šių metų rugpjūčio kelių reiduose pradėjus tikrinti transporto priemonių taršą, per tris mėnesius visoje Lietuvoje aplinkosaugininkai sustabdė 472 transporto priemones, iš kur...
-
Transporto sektoriui metai klostėsi sudėtingai: rinka liko nestabili, griežtėja reguliacinė aplinka
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės šiuos metus vertina kaip sunkius – nors įmonių pajamingumas šiek tiek padidėjo, bet darbuotojų trūkumas neleido pilnai pasinaudoti pagerėjusia situacija. ...
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai9
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas3
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...