- Justina Milutytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kaune jau penktus metus iš eilės vykęs tarptautinis scenos menų festivalis „ConTempo“ ir toliau laužė stereotipus. Šiemet programoje vyravo kūriniai, kurių pagrindinis akcentas – interakcijos su žiūrovais.
„ConTempo“ komanda į Lietuvos sceną atveža dalyvaujamojo teatro žanrą, kuris lietuviškos publikos nėra toks mėgstamas. Bent jau taip maniau anksčiau. Šių metų festivalyje rodyti įvairūs šio teatro pavyzdžiai, nuo tokių, kuriuose žiūrovas tampa visą spektaklį varančiu varikliu iki mažesnio dalyvavimo veiksme reikalaujančių kūrinių. Kai kuriuos spektaklius galėtume priskirti prie tradiciniame dramos teatre rodomų darbų, tačiau kūrėjai net ir juose rado būdų, kaip įtraukti publiką.
Kauno kameriniame teatre pristatytame Gintarės Parulytės spektaklyje „Lovefool“ (Nacionalinis Liuksemburgo teatras) vystantis veiksmui prieinama prie momento, kai salėje uždegamos šviesos ir žiūrovų klausiama nemažo atvirumo ir pasitikėjimo reikalaujančių klausimų apie savižudybę, depresiją, prievartą. Tikimasi, kad žiūrovai prisijungs prie aktorės Kristin Winters ir pakels rankas, jeigu jiems yra tekę atsidurti vienoje ar kitoje situacijoje. Atrodė, niekas neišdrįs, nes tai juk jautru ir privatu, tačiau nutiko priešingai.
Įdomu ir tai, kad po spektaklio vykusioje diskusijoje paaiškėjo, kad režisierė sulaukė siūlymo šios scenos atsisakyti, bet ji buvo įsitikinusi jos reikalingumu. Kaip parodė spektaklio premjera „ConTempo“, ji buvo teisi.
Lovefool. G. Žaltauskaitės nuotr.
Monospektaklyje „Dulkėti veidrodžiai“ („No Shoes“ teatras) aktorius Raimondas Klezys tiesiogiai su publika bendrauja daugiau. Kartais net atrodė, kad tai ne spektaklis, o susitikimas su seniai matytu draugu. Veikiausiai aktoriaus charizma ir toks betarpiškas bendravimas lemia tai, kad iš publikos pakviesti žmonės mielai prisijungia ir epizodiškai atlieka jiems pavestas užduotis (suvaidina besipykstančią porą, vakarėlio dalyvius, „kabinamą“ merginą). Arba tai sėkmė, o gal gebėjimas pasirinkti žmones, kurie nejaučia scenos baimės. Nors spektaklio turinys sunkus, to nesijaučia, kol nepradedi apie jį mąstyti giliau. Neabejoju, kad buvo žiūrovų, kurių pagrindinė spektaklio žinutė taip ir nepasiekė.
Kiti kūriniai, ko gero, nebūtų sėkmingai įvykę, jeigu ne aktyvus publikos įsitraukimas. Pavyzdžiui, Ąžuolyno parke vykęs katalonų menininkų Moon Ribas ir Quim Girón pasirodymas „Symphonic Flock“, kurio metu iš susirinkusių žiūrovų buvo bandoma suformuoti vieningai veikiančią bendruomenę, it piemenų ganomą avių bandą. Spektaklis pradedamas kai kuriems dalyviams ant kaklo užkabinant garsiakalbius – varpelius. Publika priima kūrinio taisykles, neįsižeidžia ir leidžiasi ganoma po parką modernių piemenų. Žiūrovai tampa atlikėjų partneriu, šiems atliekant akrobatinius ir šokio pasirodymus.
Veikiausiai viena ryškiausių festivalio žvaigždžių – katalonų menininkas Joanas Català. Kauno centre ir Tado Ivanausko Obelynės sodyboje-memorialiniame muziejuje pristatyti du jo darbai „Pelat“ ir „Idiòfona“, kuriuose būtina publikos pagalba. Pasirodyme „Idiòfona“ kuriamas sunkiai dirbančio, tačiau itin išraiškingo žmogaus personažas. Netrukus išbarstęs metalinius strypus, kurie vėliau pasitarnaus kaip muzikos instrumentai ir atiteks saugoti žiūrovams, atlikėjas prabyla lietuviškai. Ko daugiau reikia norint prisijaukinti skeptišką lietuvį?! J. Català nuoširdumas ir linksmumas užkrečia, todėl nekyla jokių problemų siekiant įtraukti ir suvaldyti publiką. Čia dirigentu tapęs atlikėjas kartu su visais dalyviais sukuria skambančią instaliaciją.
Matyt, atėjo laikas, o gal susiformavo lojalus lankytojas, kuris pasitiki festivalio komanda ir drąsiai neria į įvairius jam siūlomus potyrius.
Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus vidiniame kiemelyje vykusio Linos Puodžiukaitės-Lanauskienės šokio spektaklio „Stiklinė“ atveju siekiama, kad žiūrovas įsitrauktų padėdamas plėsti pasirodymo erdvę. Ant grindinio sustatytos stiklinės, o atlikėja šoka tarp jų. Prieš pradėdama pasirodymą šokėja pasako: „Šoksiu tol, kol erdvėje bus bent viena stiklinė.“ Kuriamos aliuzijos į norą būti išlaisvintam ir priklausomybę nuo kito žmogaus. Po kurio laiko žiūrovai supranta, kad objektus galima ir reikia paimti, ir vis drąsiau įsitraukia.
Aptarti pavyzdžiai atspindi skirtingus būdus, kuriuos pasitelkė festivalyje pasirodę kūrėjai interakcijoms su publika. Labiausiai nustebino žiūrovų įsitraukimas ir smalsumas. Jau ir pernai trupės „Kamchàtka“ spektaklis „Fugit“ ar Ivo Dimchevo „Selfie concert“ sulaukė nemažo dėmesio dėl jų pasiūlytų interaktyvių patirčių. Matyt, atėjo laikas, o gal susiformavo lojalus lankytojas, kuris pasitiki festivalio komanda ir drąsiai neria į įvairius jam siūlomus potyrius. Nebijoma paliesti atlikėjų ar užlipti ant scenos. Visi mielai įsitraukia ir leidžia skleistis kuriamos bendrystės jausmui.
Atsakydama į teksto pavadinime užduotą klausimą sakyčiau, kad ne. Žiūrovas nėra aktorius. Tačiau vienareikšmiškai galima teigti, kad jis – visavertis dalyvis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Koncertas filharmonijoje: jausmų apsuptyje
Jausmų apsuptyje, o kartu – gilaus kūrinių turinio ir itin intelektualaus atlikimo apsuptyje. Taip galima apibūdinti balandžio 21 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje vykusį koncertą tokiu pat pavadinimu „Jausmų apsuptyje“. ...
-
Vienatvėje sunkiau (iš)būti komfortiškam nekomforte
Į kiekvieną naują parodą galima pažiūrėti kaip į baltą lapą, atsiribojant nuo išankstinės nuomonės, vertinimo, į galerijos erdvę įžengti tarsi ir pats būtum baltas lapas. Tai galėtų tapti eksperimentu, kurio rezultatai būtų naudingi...
-
Legenda apie Pilėnus: kitoks požiūris į didvyriškumą12
Kauno teatro mylėtojai netrukus išvys intriguojančio menininkų Nauberto Jasinsko ir Mato Dirginčiaus kūrinio „Pilėnai*“ premjerą. Projekto pavadinimą pažymėdami žvaigždute autoriai pabrėžia: tai – ne opera, o performansas...
-
Kaune – baikerių fiesta po atviru dangumi: pramogos, muzika ir simpatiškiausio rinkimai31
Tradiciškai pirmąjį gegužės šeštadienį Lietuvos kelius, miestus ir miestelius užplūsta motociklininkai – šią dieną, jau 33 metus iš eilės, jie mini oficialų motociklininkų sezono atidarymą. Kaunas – n...
-
Anšlaginio susidomėjimo šiemet sulaukia „Gintarinė pora“6
Kaip jau buvo skelbta „Kauno dienoje“, artėjantį savaitgalį, gegužės 4-5 dienomis „Žalgirio“ arenoje vyks 58-osios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Tradiciškai varžybų inicia...
-
R. Požerskio atsakas triukšmo menui
Lietuvos fotomeno grandas, VDU profesorius Romualdas Požerskis meta iššūkį desocializuoto, dehumanizuoto meno kūrėjams ir savigarbą prarandančiai politikai. ...
-
„Gintarinė pora“ kviečia į varžybas ir koncertą4
58-ųjų tarptautinių sportinių šokių varžybų „Gintarinė pora“ organizatorių žinutė, kad finalinės varžybos ir Motinos dienai skiriamas šventinis koncertas dėl bendro projekto su Kauno miesto savivaldybe bus nemokamas, sul...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 29–gegužės 5 d.
Balandžio 29 d. Prie Lapių laisvalaikio salės: 18.30 val. – Tarptautinės šokio dienos akcija, šiemet kviečianti jungtis ir šokti disko šokį. Ežerėlio miesto aikštė: 19 val. – Ąžuoliuko sodinimo akci...
-
Teatras KITAS KAMPAS surengs paskutinį šio sezono improvizacijos šou Kaune1
Vienintelis profesionalus improvizacijos teatras Lietuvoje KITAS KAMPAS uždaro jubiliejinį penkioliktą sezoną. Gegužės 9 d. Kauno „Girstutyje“ improvizacijos meistrai surengs paskutinį šio sezono azartišką ir nenuspėjamą &sc...
-
„Kaunas Jazz“: „Vikonda grupė“ išdalino apdovanojimus5
Šis savaitgalis sutraukė visus džiazo, gyvo garso, šokio, autentiškų garsų mėgėjus į laikinąją sostinę. Visas miestas prisipildė muzikos, o net trijose Kauno centro vietose vyko ir „Vikonda grupės“ palaikomi muzikan...