„Permainų muzika“: intriguojantys dialogai ir nemirtingumas

Klaipėdos koncertų salės festivalis „Permainų muzika“ intriguoja akustinių instrumentų ir elektronikos dialogais bei jaunatvišku projektu „Nemirtingumas“.

Akordeono meistras

Penktadienį trečiajame šiuolaikinės muzikos festivalio „Permainų muzika“ koncerte „Garsų šešėliai“ skambės kūriniai violončelei, akordeonui ir elektronikai. Juos atliks du saviti ir plataus akiračio menininkai, sau be atvangos keliantys aukštą profesionalumo kartelę, – violončelininkas Mindaugas Bačkus ir akordeonistas Raimondas Sviackevičius.

Savo meistriškumu Klaipėdos klausytojus nepaliaujantis žavėti R.Sviackevičius atsidavęs akordeono muzikai visa savo siela. Jis yra daugelio tarptautinių konkursų laureatas, netikėčiausios muzikos solo akordeonui, akordeonui su kompiuterio programa, pirmųjų lietuviškų akordeono koncertų su orkestrais iniciatorius. Pasak Raimondo, „jei norime, kad šis instrumentas gyvuotų, privalome žiūrėti į priekį“. Propaguodamas naujausią muziką akordeonui Lietuvoje ir pasaulyje, jis atveria kompozitoriams naujas kūrybines galimybes. Ne išimtis ir šio vakaro koncertas, kurio metu bus atlikta šiuo metu Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje kompoziciją studijuojančios Justinos Repečkaitės kūrinio „Nuodėmių išrišimas“ premjera.

Valdo violončelę

Nerimstantis naujų raiškos priemonių ieškotojas, entuziastas, kūrybinis avantiūristas M.Bačkus išsiskiria nestandartiniu muzikos pasaulio suvokimu. Jo atliekama muzika nepaiso stilistinių kūrybinės erdvės ribų, vengia sąstingio ir monotonijos. M.Bačkaus muzikavimas pasižymi nepriekaištingu bei įvairiapusiu violončelės valdymu. Atlikėjas daug koncertuoja kaip solistas ir su kameriniais ansambliais. Nuolat atnaujindamas savo šiuolaikinės muzikos repertuarą, jis dažnai pats tampa naujų kūrinių iniciatoriumi.

„Jau nemažai metų mudu ne tik kartu muzikuojame, bet esame ir bičiuliai, giminingos sielos. Kartu muzikuodami stengiamės, kad skirtingų instrumentų garsai vienas kitą papildytų, supanašėtų ir susilietų į bendrą visumą. Atradome neįtikėtiną tiesą, kad akordeonas gali skambėti kaip violončelė, o violončelė kaip akordeonas...“, – apie kūrybinius savo ir kolegos ieškojimus pasakojo Mindaugas.

Koncerte taip pat skambės Broniaus Kutavičiaus „Rhythmus arhythmus”, Justės Janulytės „Aria“, Algirdo Martinaičio „Rojaus paukščiai”, Heikki’o Valpola‘os „Forest“, Jaceko Grudzieńio „Ad Naan“, Carlo Vine‘o „Vidinis pasaulis”. Koncertą vainikuos Anatolijaus Šenderovo „Sulamitos giesmė“. Kūriniuose aidintys akustinių instrumentų ir elektronikos dialogai stebins neįtikėtinais skambesiais, šviesos ir šešėlių žaismas kels ryškias vaizdines asociacijas, žadėjo festivalio organizatoriai.

Skatina lietuvių kūrybą

Kitą savaitę, ketvirtadienį, „Permainų muzika“ savo klausytojams pristatys jaunųjų menininkų projektą „Nemirtingumas“. Projekto atlikėjai Kristina Žaldokaitė (balsas), Agnė Doveikaitė (smuikas), Arvydas Kazlauskas (saksofonas), Birutė Asevičiūtė (fortepijonas) dedikuoja jį Lietuvos kompozitorių muzikai.

 „Esame bendraamžiai, nutarę groti lietuvišką muziką. Kiek daug jos neatliekama, nepažįstama. Apmaudu, kad ji dažnai užsiguli kompozitorių stalčiuose vietoj to, kad pasiektų adresatą – klausytoją. Kartu norime skatinti lietuviškos muzikos kūrybą ir sklaidą, taip pat jaunųjų kompozitorių tobulėjimą, atlikdami ką tik sukurtą jų muziką“, – teigia B.Asevičiūtė.

Anot jos, viskas prasidėjo nuo F.Bajoro „Sakmių siuitos“. Šis kūrinys, tam tikra prasme tapęs lietuvybės simboliu muzikoje, jau seniai žavėjo pianistę B.Asevičiūtę ir dainininkę K.Žaldokaitę. Joms kilo mintis šį kūrinį paruošti, o vėliau atlikti kartu su Antano Dombrovskio videoprojekcija projekte „Folk session“. Tai įvyko renginyje „Tebūnie naktis“ (2009, Vilnius), kuriame buvo pristatytas lietuviškos muzikos kelias nuo sutartinių iki dabartinės kartos kompozitorių kūrinių.

Pagal klaipėdietės dainą

Tąkart Kristina ir Birutė netikėtai atrado klaipėdietės kompozitorės Loretos Narvilaitės kūrybą, kuri joms patiko ir tiko. Projekte „Folk session“ šios kompozitorės daina „Nemirtingumas“ (poeto Henriko Radausko tekstu) buvo atlikta neįprastai – skambėjo balsas, fortepijonas ir... birbynė. Kūrinys sulaukė pasisekimo, tad buvo nuspręsta jį „Permainų muzikoje“ atlikti kaip originale, birbynę pakeičiant saksofonu. Šiam atlikimui videomenininkas Ignas Kančys sukūrė „Nemirtingumo“ videoprojekciją.

Rengiant programą klaipėdiečių festivaliui, prie dueto prisijungė bendraminčiai, taip pat puoselėjantys lietuvišką muziką – smuikininkė Agnė Doveikaitė ir saksofonininkas Arvydas Kazlauskas.

„Labai džiugina, kad turime galimybę pasirodyti „Permainų muzikos“ klausytojams. Manome, kad tautos išlikimas ir nemirtingumas aktualūs dabar ir visados, kad jie yra būtent muzikoje“, –  tvirtino atlikėjai.

Jų koncerte „Nemirtingumas“ taip pat nuskambės ir Karolio Biveinio kūrinio „Trys noktiurnai“ premjera, jau minėta F.Bajoro siuita, taip pat Antano Kučinsko, Fausto Latėno, Ramintos Šerkšnytės, Broniaus Kutavičiaus, Dalios Kairaitytės ir Vidmanto Bartulio kūriniai.

Apie jaunuosius atlikėjus

K.Žaldokaitė garsėja kaip visapusiška atlikėja, gebanti dainuoti įvairios stilistikos muziką – džiazą, soul, gospel, klasikinę, populiariąją. Tačiau labiausiai Kristina žinoma kaip gospel choro „Sounds in G“ vadovė, dirigentė ir solistė. Ji dalyvavo Lietuvos džiazo festivaliuose, šiuolaikinės muzikos festivaliuose „Gaida“ ir „Jauna muzika“, taip pat „Pažaislio muzikos festivalyje“, nuolat tobulinasi ir dalyvauja Švedijos ir Vokietijos gospel chorų festivaliuose, jau antri metai yra „Vilnius Gospel“ festivalio meno vadovė.

B.Asevičiūtė dalyvavo daugelyje konkursų ir festivalių: respublikiniame Z.Fibicho konkurse laimėjo pirmojo laipsnio diplomą, tarptautiniame konkurse „Daina miestui“ – pirmąją vietą, pasirodė festivaliuose „Pavasario gaida“, „Sugrįžimai“, „Tebūnie naktis“, Kražių festivalyje ir kituose. Ji dirba koncertmeistere Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, rengia programas su solistais.

A.Doveikaitė yra daugelio respublikinių bei tarptautinių  konkursų laureatė bei diplomantė. Ji atstovavo Lietuvai tarptautiniuose jaunimo orkestruose, griežė solo su kameriniu orkestru „Kremerata Baltica“, Lietuvos simfoniniu bei Lietuvos kameriniu orkestrais, Leipzigo „Felix Mendelsshon Bartholdy“ muzikos akademijos studentų kameriniu orkestru bei „Camerata Klaipėda“. Šiuo metu Agnė yra kamerinio orkestro „Kremerata Baltica“ artistė.

A.Kazlauskas laimėjo tarptautinius konkursus Latvijoje, Estijoje bei Slovėnijoje. Kaip solistas grojo su Lietuvos valstybiniu simfoniniu, Latvijos nacionaliniu simfoniniu orkestrais, kameriniu orkestru „Sinfonia Concertante“ bei pučiamųjų orkestru „Rīga“. Šiuo metu dėsto saksofoną Latvijos J.Vitolo muzikos akademijoje, koncertuoja kaip solistas ir kaip Rygos saksofonų kvarteto narys.

Festivalio „Permainų muzika“ projektai pristatomi Klaipėdos koncertų salėje (Šaulių g. 36). Koncertų pradžia – 18 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių