- Artūras Zuokas, Vilniaus miesto tarybos narys, kandidatas į mero postą
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Raynair“ paskelbė, kad sumažins 11 skrydžių iš Vilniaus, nes Vilniaus oro uosto valdžia nusprendė padidinti oro uosto paslaugų įkainius 28 proc. Ir tai vyksta prasidedant pavasario-vasaros sezonui, kai ne tik Lietuvos gyventojai norės keliauti, bet ir Vilniaus visa gerai išvystyta turizmo infrastruktūra lauks turistų iš užsienio.
Pastaruosius metus Vyriausybė, Vilniaus savivaldybė, visos verslo ir turizmo asocijuotos organizacijos vienu balsu kalba, kad Lietuva ir pats Vilnius yra nepatrauklūs investicijoms bei verslo kelionėms, nes sunku atvykti. Tiesioginių skrydžių trūkumas yra vienas didžiausių šalies trūkumų, konkuruojant regione dėl investicijų, tarptautinių konferencijų ir turistų. Visi dejuoja, kalba apie skatinimo priemones ar tiesioginių skrydžių oro vežėjams subsidijas.
Tačiau rezultatas – skirta mažiau lėšų skrydžių skatinimui, nei buvo įvertintas realus poreikis. Dar daugiau – nukeltas skrydžių skatinimo modelio įgyvendinimas.
Skrydžių nėra, o Vilniaus oro uostas paskelbia, kad pradės statyti abejotino funkcionalumo naują terminalą. Akivaizdu, esame statybininkų tauta, ne padangių berniukų. Aišku, papildomos investicijos į statinius reikalauja kelti mokesčius oro vežėjams, kurių ir taip nelabai turime. O jei dar vilniečiai pareikalautų, kad skrydžiai prasidėtų taip, kaip jie vyksta normaliose Europos šalyse – nuo 6 val. ryto ir iki 24 val. vakaro, išskyrus avarinius atvejus, tai skrydžių sumažėtų dar trečdaliu. Dauguma oro vežėjų skraido iš Vilniaus labai anksti arba net naktį, nes dėl triukšmo kiti Europos oro uostai jų neįsileidžia. Vilniaus oro uostas tapo patogia vieta papildomai panaudoti lėktuvus, vietoje to, kad mokėtų už jų stovėjimą ant žemės.
Tiesioginių skrydžių trūkumas yra vienas didžiausių šalies trūkumų, konkuruojant regione dėl investicijų, tarptautinių konferencijų ir turistų.
Neturime savo arba pagal sutartį veikiančio (Estijos pavyzdys) bazinio oro vežėjo, kaip visos kitos šalys regione. Kalbos, kad tai brangu arba kad tegu privatus verslas rizikuoja, yra nieko vertos. Valstybė, inicijuodama bazinio oro vežėjo steigimą, gali gauti dvi naudas: pirma – tiesioginė: iš oro kompanijos pajamos (pelnas arba nuostoliai), antra – netiesioginė nauda: mokesčiai, kuriuos valstybė ar miestas gauna iš turistų (viešbučiai, restoranai, muziejai, konferencijos ir t.t.) ir pritrauktų investicijų. Privatus investuotojas tokių pajamų neturi ir negali gauti, nebent valstybė ar miestai įsipareigotų mokėti ir tai nepažeistų ES reguliavimo taisyklių.
Priminsiu, kad 2013 m., prieš pradedant Lietuvai pirmininkavimą Europos tarybai, Vilniaus savivaldybė įsteigė bazinį oro vežėją „Air Lituanica“. Šiandien pagal verslo planą, kurį rengė „Lufthansa“ konsultantai, „Air Lituanica“ būtų turėjusi 6 orlaivius ir 16 tiesioginių skrydžių krypčių, kurie visiškai patenkintų ne tik Vilniaus, bet ir Lietuvos poreikį.
Tam reikėjo nuo 2016 metų iki 2021 metų savivaldybei ir vyriausybei investuoti 8 mln. eurų į įstatinį kapitalą. Nuo 2018 m. „Air Lituanica“ jau būtų rentabili oro kompanija.
Deja, 2014 m. konservatorių tarybos nariai ir tuometinis Seimo narys Remigijus Šimašius kreipėsi į FNTT, kad ši pradėtų tyrimą dėl „Air Lituanicos“ veiklos, o tokios žinios labai veikia aviacijos verslą, todėl per savaitę bilietų pardavimai krito 500 000 litų. Tačiau „Air Lituanica“ smūgį atlaikė.
Nepaisant atlaikyto politinio smūgio, 2015 m. gegužę jau naujai išrinktas meras R. Šimašius su savo patarėjais už nugaros „Air Lituanicos“ komandai, priėmė sprendimą uždaryti „Air Lituanicą“.
Politiniu sprendimu lėktuvai buvo nuleisti ant žemės…
Dar po trejų metų FNTT baigė tyrimą, nerado jokių pažeidimų, o ir išvados skelbė, kad įmonė galėjo visiškai veikti, bet veikla nutraukta akcininkams priėmus sprendimą tiesiog jos nevykdyti.
Ironiška, bet nuo to laiko valstybė ir Vilniaus savivaldybė investavo dešimtis milijonų eurų skrydžių skatinimui bei valstybės ar sostinės marketingui.
Štai tiek kainuoja neišmanymas ir politinė konkurencija, kai griovimas labiau vertinamas nei kūryba.
Tai praeitis, o ką daryti, kad Vilnius ir Lietuva nebūtų izoliuota sala?
Vilniaus savivaldybė tikrai nesteigs bazinio oro vežėjo, nes yra, kas gerai prisimena Vyriausybės išdavystę, kuri turėjo ateiti į „Air Lituanicos“ steigėjus, bet to nepadarė.
Šiandien vienintelis realus kelias Lietuvos vyriausybei pradėti derybas su Latvijos vyriausybe dėl „Air Baltic“ dalies akcijų įsigijimo ir įstatinio kapitalo didinimo, su aiškiu tiesioginių skrydžių skaičiumi iš Vilniaus ir Kauno oro uostų. Laimėtų abi šalys ir keleiviai. Ir momentas tokioms deryboms labai palankus. Pagaliau tai dar vienas projektas, kuris didintų abiejų šalių strateginę partnerystę didžiųjų žaidėjų vandenyne.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šiukšlių išvežimo kaina Vilniaus mieste
Dar viena konservatorių ir Laisvės partijos valdomo Vilniaus miesto kalėdinė „dovanėlė“ vilniečiams: nuo 2024 m. atliekų rinkliava didėja beveik 30 procentų, o mokantiems pagal svorį – kilogramo kaina didėja 35 procentais. Standar...
-
Baimės atmosfera Lietuvoje ir drąsa kaip pamatinė savybė2
Prieš kurį laiką rašiau apie visame pasaulyje augantį krikščionių persekiojimą ir atšaukimo kultūrą (angl. cancel culture). ...
-
Ar įmanoma sostinėje panaikinti „kamčius“ kelyje pas gydytojus?4
Lietuvos sveikatos sistemoje problemų ir iššūkių tikrai netrūksta. Su jais susiduria ir daugelis Vilniaus gyventojų. Šiandien daugelis mūsų nori paprasto žemiško dalyko – laiku gauti kokybiškas sveikatos prieži...
-
Vilnius – reta išimtis Europoje5
Viename interviu su Artūru Zuoku žurnalistas Vladimiras Laučius, išgirdęs tramvajaus idėją, pasakė, kad tuoj apsiverks. Iš tikrųjų V. Laučiui reiktų verkti, bet kaip tik dėl to, kad Vilniuje nėra tramvajaus. ...
-
„Maskvos namai“ Ukrainos tarptautinei mokyklai6
„Sunku būtų įsivaizduoti, kaip Vilniuje griūva siena su Ukrainos karo savanorės Tetianos Drobotios freska. Ji tapo visų dėl putino agresijos savo šalį turėjusių palikti ir Lietuvoje užuovėją radusių ukrainiečių simboliu“, &nd...
-
Amžinasis įšalas Šiaurinėje Vilniaus gatvėje
Kol vilniečiai dūsta kamščiuose ir bando ištrūkti iš senamiestyje paspęsto kilpinio judėjimo, miesto vadovai (neįtikėtina!) nesiliauna diskutuoti apie tai, kas jau buvo aptarta, išdiskutuota ar net suprojektuota prieš...
-
Iš rusiškos naftos pagamintas mazutas gelbėja Vilnių4
Vilniečiai pastaruosius metus už šildymą moka bene daugiausiai ir dabar dar turi kęsti, kad mazutas deginamas be jokių filtrų ir teršia mūsų sostinę. Jau nekalbant apie moralinę dilemą, kad Vilniaus savivaldybės nusipirktas mazutas yr...
-
Streiko nuotaikos Vilniaus viešajame transporte
Kiekvienas darbuotojas ieško tokio darbdavio, kuris ne tik išklausytų, bet ir sudarytų geras darbo sąlygas bei leistų užsidirbti. Dėl to didelėse bendrovėse sudaromos kolektyvinės sutartys, kurios tikrai nėra tiesiog popierėlis įmon...
-
Š. Vaitkus: obeliskas netrukus bus demontuotas
Šiandien posėdžiavusi vietinė Nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba nusprendė panaikinti obelisko Palangos centre su jo visomis mažosios architektūros detalėmis vertingąsias savybes. ...
-
Sostinės klerkų rankomis ES toliau šers tik Vilnių?2
Dar gruodį Vilniaus biurokratinių koridorių žinovai atliko žavingą dokumentų manipuliavimo figūrą. ...