- Žygimantas Šilobritas, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Naujausios nepriklausomos kaštų ir naudos analizės rezultatai rodo, kad „Rail Baltica“ yra ekonomiškai perspektyvus projektas ir tikimasi, kad jis Baltijos šalims sugeneruos 6,6 mlrd. eurų tiesioginės naudos per savo egzistencijos laikotarpį. Skaičiuojama, kad netiesioginė nauda turėtų siekti 15,5–23,5 mlrd. eurų.
„Naudos ir išlaidų santykis siekia 1,3 tai reiškia, kad projekto sukuriama nauda bus 30 proc. didesnė nei jo kaina“, – pirmadienį Rygoje žurnalistams pristatė įvertinimą atlikusios „Boston consulting group“ direktorius Felix Raszewski.
Kaip rašoma analizėje, netiesioginė ekonominė nauda apima karinį mobilumą, aplinkos tvarumą, Baltijos šalių koridoriaus sinergiją, socialines naudas ir poveikį tiekimo grandinei.
„Šis projektas turės didelį teigiamą poveikį tiek kariniam mobilumui, tiek aplinkos apsaugai“, – tvirtino F. Raszewskis
Kainos augo drastiškai, bet nauda persveria kaštus
Nuo 2017 m., kai buvo atlikta ankstesnė kaštų ir naudos analizė, projekto apimtis smarkiai išaugo, į jį buvo įtrauktos naujos regioninės stotys, jungtys su oro uostais, infrastruktūros elementai, kurių nebuvo pradinėje apimtyje. Be to, šiuo laikotarpiu susidurta su pandemija, karu Ukrainoje ir infliacija, kilusia 40 proc.
Apskaičiuota, kad projekto įgyvendinimo išlaidos sieks 15,3 mlrd. eurų. „Rail Baltica“ sąnaudos vienam kilometrui sudarys 26 mln. eurų, panašių greitųjų geležinkelių projektų Europoje vidutinė kilometro kaina yra 24 mln. eurų.
Anot projekto vertintojų, „Rail Baltica“ sąnaudų padidėjimas susijęs su šiais veiksniais: 31 proc. augimą lėmė didesni projektavimo parametrai ir išlaidos, 51 proc. padidėjimą lėmė detalesnis kainos įvertinimas projektavimo metu, 18 proc. atsirado dėl papildomų išorinių reikalavimų ir veiksnių, pavyzdžiui, trečiųjų šalių reikalavimų, įvairių institucijų techninių reglamentų, sąveikos techninių specifikacijų, atsiradusių per pastaruosius 6 metus.
Tyrimo išvadose teigiama, kad 80 proc. „Rail Baltica“ naudos turėtų būti gaunama iš keleivinio transporto, 14 proc. – aplinkosaugos gerinimo, o 5 proc. – krovininio transporto.
Projektas taip pat integruos Baltijos regioną į Europos geležinkelių tinklą ir kasmet didins BVP augimą 0,5–0,7 proc. punkto. Kaip teigiama analizėje, nusimato žemės vertės didėjimas, miestų, verslų, turizmo augimo veiksniai.
Projektas didina energetinį saugumą pereinant nuo iškastinio kuro prie atsinaujinančios energijos, sumažinant emisijų suvartojimą 1,5–3,3 proc. ir remiant ES tikslą iki 2050 m. pasiekti nulinę emisiją. Projektu taip pat gerinama aplinkos apsauga ir eismo saugumas, mažinama tarša ir nelaimingų atsitikimų rizika.
„Rail Baltica“ turės įtakos nacionaliniam saugumui, įskaitant karinės logistikos ir mobilumo optimizavimą. Remiantis analize, taikos metu vėžė gali pakeisti 7 km ilgio karinės įrangos koloną vienu 40 vagonų traukiniu, kasmet iš karinio transporto sugeneruojant 2–4 mln. eurų pajamų. Ginkluotų konfliktų atveju per vieną dieną iš Baltijos šalių sostinių į Lenkiją galima evakuoti nuo 95 tūkst. iki 143 tūkst. žmonių.
2024 m. prasidėjo naujas projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimo etapas – iki metų pabaigos planuojama nutiesti 15 proc. visos linijos. Estijoje pradėta statyti 21 km sankasos, Latvijos pietinėje atkarpoje vyksta statybų parengiamieji darbai, o artimiausiais mėnesiais numatoma pradėti pirmųjų 13 km sankasos darbus. Lietuvoje tiesiama 29 km geležinkelio linijos, iki metų pabaigos planuojama ją išplėsti iki 70 km ilgio atkarpos. Be to, siekiant paspartinti statybos įgyvendinimą, ketinama pradėti sankasos statybos darbų Kauno–Latvijos pasienio ruože (168 km) viešųjų pirkimų procedūras.
Šiuo metu prie projekto plėtojimo prisideda daugiau kaip 300 vietinių ir tarptautinių įmonių iš visos Europos.
„Rail Baltica“ – didžiausias geležinkelių infrastruktūros projektas Baltijos šalių istorijoje, kurį įgyvendinant bus nutiestas elektrifikuotas europinio standarto dvikelis geležinkelis, sujungsiantis Varšuvą, Kauną, Vilnių, Panevėžį, Rygą, Pernu ir Taliną. Bendras „Rail Balticos“ geležinkelio linijos ilgis Baltijos šalyse siekia 870 km: Lietuvoje – 392 km, Latvijoje – 265 km, Estijoje – 213 km.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Teismams sustabdžius e. tollingo nuomos konkursą, „Via Lietuva“ kreipėsi į STT ir VSD
Teismams sustabdžius kelių rinkliavos informacinės sistemos, vadinamojo e. tollingo, nuomos konkursą, jį skelbusi valstybinių kelių valdytoja „Via Lietuva“ kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT) bei Valstybės saugumo departament...
-
Paskirtoji sveikatos apsaugos ministrė žada siekti, kad būtų surenkama daugiau lėšų į PSDF
Paskirtoji sveikatos apsaugos ministrė Marija Jakubauskienė žada siekti, kad būtų surenkama daugiau lėšų į Privalomąjį sveikatos draudimo fondą (PSDF), tam nedidinant privalomojo sveikatos draudimo (PSD) įmokos. ...
-
„Linavos“ ir VTEK ginče dėl lobizmo teisėtumo bus laukiama Konstitucinio Teismo išvados
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ ir Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (VTEK) ginčą dėl pastarosios sprendimo, jog „Linava“ užsiėmė neteisėtu lobizmu, teismas toliau nagrinės, kai dėl ...
-
LEA: benzinas Lietuvoje ir toliau išlieka pigesnis už dyzeliną
Pastarąją savaitę degalai Lietuvoje ir pigo, ir brango. ...
-
Neužkibkite: gyventojus atakuoja „Sodros“ darbuotojais apsimetantys sukčiai2
Pastaruoju metu išaugus melagingų skambučių „Sodros“ darbuotojų vardu, gyventojai raginami neapsigauti. ...
-
Seimas: nauja elektroninė kelių rinkliavos sistema – nuo 2026 metų sausio2
Seimas dar kartą pusmečiui atidėjo elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos, vadinamojo e. tollingo, veiklos pradžią – dabar ši data yra 2026 metų sausio 1-oji. ...
-
Nuo Naujųjų apgyvendinimo paslaugų teikėjai duomenis apie svečius turės pateikti skaitmenine forma
Nuo kitų metų sausio 1 dienos apgyvendinimo paslaugas teikiančios įmonės ir asmenys turės į skaitmeninę Nacionalinę turizmo informacinę sistemą (NTIS) pateikti duomenis apie pas juos apsistojusius svečius. ...
-
Seimas pritarė siūlymui kompensuoti žvejų patiriamus nuostolius dėl valstybės valdomų įmonių veiklos1
Seimas ketvirtadienį priėmė Žuvininkystės įstatymo pataisas, kuriomis užtikrins žvejų teisę į nuostolių atlyginimą, šiems netenkant galimybės žvejoti dėl valstybės ir savivaldybės valdomų įmonių, akcinių bendrovių, veiklos. ...
-
R. Šadžius: nustatant GPM tarifus teks atsižvelgti į pajamų šaltinius, MMA ir NPD didės santūriai1
Naujai Vyriausybei žadant gyventojų pajamų mokesčio (GPM) tarifą susieti su pajamomis, nepriklausomai nuo jų šaltinio, paskirtasis finansų ministras Rimantas Šadžius sako, kad nustatant naujus tarifus vis dėlto gali tekti atsižvelgti ...
-
I. Ruginienė: sieksime didinti pensijų individualią dalį2
Paskirtoji socialinės apsaugos ir darbo ministrė Inga Ruginienė žada didinti ne tik bazinę senatvės pensijos dalį, bet ir individualią. Tai aktualu žmonėms, mokantiems daugiau mokesčių „Sodrai“. ...