- „Kauno dienos“, velocita.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Liepsnose skendinčių elektromobilių vaizdus internete lydi elektros energija varomų transporto priemonių saugumo klausimai. Ekspertai tvirtina: diskutuojant šia tema neretai lazda būna perlenkiama.
Klaidingas įspūdis
Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV) įsikūrusi Nacionalinė transporto saugos taryba drauge su draudimo bendrove „AutoinsuranceEZ“ atliko tyrimą ir nustatė, kad didžiausia gaisro rizika gresia hibridiniams automobiliams, o tik elektra varomi modeliai statistiškai užsiliepsnoja rečiausiai.
Iš 100 000 parduotų atitinkamo tipo transporto priemonių dėl įvairių priežasčių užsidegė 3 474 hibridai, tarp vidaus degimo varikliu varomų modelių – 1 529, o iš 100 000 elektromobilių vidutiniškai nuo liepsnų nukentėjo vos 25.
Prie tokios statistikos prisideda rimtas gamintojų požiūris į tai, kad dėl savo savybių baterijas itin sudėtinga užgesinti, tad daroma viskas, kad pirmiausia pavyktų išvengti gaisro. Pavyzdžiui, įmonė „Hyundai“ savo elektromobiliuose naudoja baterijų valdymo sistemą BMS (angl. Battery Management System), kuri stebi kiekvienos atskiros celės įtampą ir baterijos temperatūros pokyčius.
Vos atsiradus neatitikimų, gali būti atjungtos atskiros celės, o vairuotojas įspėtas apie sistemos nuokrypius. Taip sumažinama savaiminio gaisro rizika.
Padarė išvadas
Anot elektromobilių žinovo Dainiaus Jako, vairuotojai labai mėgsta elektra varomo transporto gaisrų temą, todėl kiekvienas užfiksuotas įvykis sulaukia neproporcingai daug dėmesio.
„Viena vertus, ugnies ir elektromobilių tema yra perspausta – kiekvienas toks įvykis stipriai nuskamba. Antra vertus, jei ima pleškėti baterija, užgesinti elektromobilį gerokai sudėtingiau nei bet kokį kitą automobilį“, – dėstė tinklaraščio 100procentuelektrinis.lt autorius.
Elektromobiliai gali užsidegti ne tik dėl baterijos, o šiems įsiliepsnojus ji nebūtinai bus pažeista.
Ekspertas teigė, kad kai kurie pirmųjų modelių elektromobiliai turėjo konstrukcinių trūkumų, dėl to jų baterijoms kilo didesnė grėsmė savaime įsiplieksti. Žinomi atvejai jau yra išnagrinėti gamintojų, tad šių modelių savininkai gali nuvykti į oficialią atstovybę ir nemokamai pašalinti saugumo spragas.
„Net aviacijoje, kuri, atrodo, labai saugi sritis, buvo susiklosčiusi panaši situacija. Kai pradėjo skraidyti, „Boeing 787“ susidūrė būtent su baterijų gaisrų problema, tad tai, kad susisiekimo priemonės gali užsidegti, nėra nieko nauja. Iš dalies suprantama, kad dėl tokių atvejų tikimybės į kai kurias požemines stovėjimo aikšteles nenorima įleisti elektromobilių, taip pat kaip ir dujomis varomų automobilių. Pastarieji gali sprogti, o degantį elektromobilį sunku užgesinti, tad ugnis gali pažeisti aplink stovintį turtą“, – aiškino D. Jakas.
Apsaugotos mechaniškai
Gaisro rizika išauga bateriją pažeidus mechaniškai, o automobiliai vis dar neapsaugoti nuo eismo įvykių. Todėl gamintojai, diegdami automobiliuose įvairias saugos sistemas, rūpinasi ir fizine baterijos apsauga.
Anot D. Jako, kai kurie jų šioms apsauginėms dėžėms naudoja net titaną, o kaip gerai apsaugotos baterijos, jam teko įsitikinti pačiam.
„Teko pirkti bateriją iš degusio elektromobilio, kuri išliko sveika. Elektromobiliai gali užsidegti ne tik dėl baterijos, o šiems įsiliepsnojus ji nebūtinai bus pažeista“, – tikino pašnekovas.
Pietų Korėjoje buvo surengtas eksperimentas. „Hyundai“ žiniasklaidos atstovams demonstravo, kaip fiziškai apsaugotos jų elektromobilių baterijos. Vieną populiariausių savo modelių „Ioniq 5“, važiuojantį 64 km/val. greičiu, gamintojai paleido į 1 t sveriantį barjerą. Šis susidūrimas buvo suprojektuotas taip, kad pažeistų per 40 proc. priekinės automobilio dalies.
Po smūgio visi automobilio langai buvo savo vietose, o durys galėjo atsidaryti – tai vienas pagrindinių keleivių saugumo kriterijų, kad šie po smūgio neliktų įkalinti salone. Kai kurie aušinimo skysčiai po susidūrimo nutekėjo iš automobilio apačios, o ant akumuliatoriaus atsirado vos regimų pažeidimų, bet dėl to nebuvo didesnės gaisro ar elektrolito nuotėkio rizikos.
„Akumuliatoriai stipriai pritvirtinti atskirais varžtais, kad neiškristų iš automobilio įvykus susidūrimui“, – patikino Baek Chang-inas, „Hyundai Motor Group“ visapusiškos saugos plėtros padalinio direktorius.
Didelė dalis gaisrą sukeliančių incidentų įvyksta per šoninį susidūrimą. Šiuo tikslu, B. Chang-ino teigimu, šoniniai slenksčiai yra užpildyti specialiais lydiniais ir konstrukcijomis, o galinėje elektromobilio dalyje montuojama susidūrimo energiją sugerianti struktūra.
Elektrinio transporto žinovas D. Jakas pridūrė, kad nors šio tipo automobilių gaisrų ir dabar retai pasitaiko, vis tobulėjant baterijų technologijoms, jie taps dar retesniu reiškiniu, nes jau dabar kai kurių gamintojų baterijos neužsidega, net jei jos pažeidžiamos mechaniškai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kai kur neliko vieno informacinio kelio ženklo, tačiau vis tiek bus fiksuojami galimi pažeidimai
Lietuvos magistraliniuose keliuose nuo sausio 1-osios nebeliko apie stacionarius matuoklius vairuotojus informavusio kelio ženklo, rašo portalas „Made in Vilnius“. ...
-
„Air Baltic“: Vilniuje mes tampame vis stipresniu vežėju
Latvijos oro bendrovė „Air Baltic“ per artimiausius kelerius metus savo orlaivių parką ketina padidinti 15 naujų lėktuvų, dalis kurių bus bazuojama ir Vilniuje, sako jos generalinis direktorius Martinas Gaussas (Martinas Gausas), rašo...
-
„Regitra“ teiks naują paslaugą: tikimasi, kad ji išpopuliarės tarp vairuotojų1
Tarptautinį vairuotojo pažymėjimą nuo šiol galima užsisakyti skubos tvarka, trečiadienį paskelbė „Regitra“. ...
-
Kaunui pavyko: nevienareikšmis sprendimas davė greitų vaisių31
Kauno senamiestyje nuo rugpjūčio pradėjęs veikti sumažintos taršos zonos mokestis jau duoda vaisių. Gyventojai pastebi mažėjantį automobilių srautą, bet padaugėjo ir nepasitenkinimo dėl baudų. Savivaldybė skaičiuoja, kad įspėjimus dėl...
-
Pasaulį išgelbėti turėjusi prekė Lietuvoje patraukli vis mažiau11
2024 metais beveik dešimtadaliu išaugo naudotų automobilių prekyba. Rinkoje vis dar karaliauja dyzeliniai automobiliai, o pasaulį nuo taršos turėję išgelbėti elektromobiliai vis mažiau paklausūs. Nors prekyba augo, ne visiem...
-
„Regitra“: tikimasi, kad šių modernių automobilių skaičius augs2
Elektromobilių skaičius Lietuvoje kasmet auga, tačiau ne tokiais tempais, kad didėtų jų dalis lengvųjų automobilių rinkoje. Automobilių prekybininkai pastebi, jog susidomėjimas elektromobiliais pastaraisiais metais sumenko, nors infrastruktūra page...
-
„Rombai“ Kaune gelbėja gyvybes?61
Kasmet susisiekimo infrastruktūrą gerinantis ir padidintą dėmesį eismo saugumui skiriantis Kaunas pasiekė lauktų rezultatų. Analogų šalyje neturintys rombo formos ženklai ant važiuojamosios kelio dalies prisidėjo prie išsaugotų gyvyb...
-
Avarija spūstyje? Pravers ne vien šaltas protas4
Transporto spūstys miestuose – įprasta kasdienybė. Ne tik ilgėja kelionės laikas, bet ir dažniau įvyksta eismo nelaimės. Tačiau šiems iššūkiams galima pasiruošti. ...
-
Būsimiems vairuotojams – egzaminavimo pokyčiai2
„Regitra“ pusę metų neleis registruotis vairavimo egzaminui asmenims, per metus penkis kartus laikyti užsiregistravusiems, tačiau neatvykusiems. ...
-
Specialistų išvada: maršrutas pasiteisino6
Keleivių vežimo įmonės „LTG Link“ duomenimis, nuo 2023 m. gruodžio 27-osios traukiniais tarp Vilniaus ir Rygos važiavo beveik 62 tūkst. keleivių. ...