- „Kauno dienos“, velocita.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iškastiniu kuru varomus automobilius keičia elektros energiją naudojančios transporto priemonės ir ateitis nuo 2035 m. siejama būtent su tokio tipo mobilumu. Pakeliui į šį tikslą gamintojai siūlo vis daugiau tarpinių variantų.
Neblėstanti technologija
Japonijos gamintoja „Mazda“ ir toliau plėtoja tiek benzininių, tiek dyzelinių variklių technologijas, taip pat siūlo ir elektromobilį MX-30, o 2023-iųjų vasarą pristatė įkraunamąjį hibridą „MX-30 e-Skyactiv R-EV“.
Tai nėra rinkoje įprastas iš tinklo įkraunamas hibridas, mat jame greta elektros pavaros sumontuotas nedidelis rotorinis vidaus degimo variklis ir generatorius, todėl papildomą elektros energiją kelionėms šis modelis gali pasigaminti naudodamas benziną.
Praėjo maždaug dešimt metų nuo tada, kai „Mazda“ masinėje gamyboje naudojo rotorinį variklį. Tad kodėl ši technologija buvo prikelta dabar ir kodėl elektriniame modelyje?
Gamintojų teigimu, toks sprendimas leidžia turėti iki 85 km be jokių teršalų nuvažiuojantį automobilį, kurio nesaisto tradicinis pavadėlis – būtinas įkrovimas sustojus. Rotorinis variklis, kuriais garsėja Japonijos gamintoja, įsijungia, kai baterijos įkrova nukrenta žemiau nustatyto lygio, ir ją įkrauna. Viršijus šį lygį, rotorinis variklis išjungiamas ir aktyvuojamas tada, kai vėl prireikia energijos.
Viena įkrova nuvažiuojamas atstumas yra kone svarbiausias veiksnys klientams, sukantiems galvą dėl elektromobilio įsigijimo. Daugybė entuziastų jau būtų persėdę į elektrinius automobilius, jeigu ne šis rodiklis – kol kas jis labiausiai kursto dvejojančių vairuotojų baimes.
Pasirinkimo argumentai
Automobilių istorijos patikros bendrovės „carVertical“ komunikacijos vadovo Mato Buzelio teigimu, Europoje daugybė šeimų renkasi gyvenimą priemiestyje, kad vaikus galėtų auginti gamtos apsuptyje, ir kasdieniais reikalais važinėja į miestus automobiliais.
Viena įkrova nuvažiuojamas atstumas – kone svarbiausias veiksnys ieškantiems elektromobilio.
Tam jiems tiktų vien baterijose kaupiama elektros energija varomas elektromobilis, tačiau kartais norisi nuvykti prie jūros ar į kurortą. Sodybos ir kaimai taip pat ne visada pasiekiami ranka ir dažniausiai tai tampa kritiniu argumentu, dėl ko šeimoje pasirenkama turėti antrą transporto priemonę su vidaus degimo varikliu.
„Įkraunamieji hibridai leidžia derinti abiejų šių automobilių privalumus viename. Todėl net jeigu tokio automobilio įsigijimo kaina didesnė nei tradicinio modelio, galimas daiktas, jo universalumas ir pritaikomumas vairuotojams patiks ir nereikės pirkti antro automobilio. Didžiąją dalį kasdienių maršrutų bus galima įveikti pigiau, naudojant tik elektros energiją“, – skaičiavo specialistas.
Jis atkreipė dėmesį, kad rinkoje jau yra elektromobilių, kurių viena įkrova nuvažiuojamas atstumas leidžia skersai pervažiuoti visą Lietuvą ar ramiai leistis į keliones po Europą. Tačiau tokios galimybės turi savo kainą tikrąja to žodžio prasme.
„Didesnes baterijas turintys elektromobiliai kainuoja gerokai brangiau, be to, ir jų pasiūla kol kas dar nėra taip išplėtota, kaip, sakykime, šeimoms skirtų vidaus degimo varikliais varomų automobilių. Ši taisyklė, beje, galioja ir įkraunamiems hibridiniams modeliams – kuo didesnė jų baterija ir galimybė nepapildžius energijos nukakti daugiau kilometrų, tuo apvalesni skaičiai bus kainoraštyje“, – pastebėjo M. Buzelis.
Hibridų koziriai
Įkraunamieji hibridiniai modeliai puikiai tinka ieškantiems universalumo: galimybės nemažą laiko dalį važinėti naudojant vien elektros energiją ir be vargo vienu prisėdimu susukti daugybę kilometrų, jeigu to prireiktų.
Populiariausi yra iš tinklo įkraunami hibridai su nedidele baterija, jos energijos atsargas galima greitai papildyti įkrovimo stotelėje. Tokių automobilių savo gamoje turi visi didieji gamintojai, pavyzdžiui, „Toyota“, „Volkswagen“, „Peugeot“, „Mercedes-Benz“ ar BMW.
Paprastai, naudojantis vien elektros energija, tokiais modeliais galima nukeliauti 50–70 km, o tada aktyvuojasi vidaus degimo variklis. Priklausomai nuo modelio, jis leidžia nukakti dar 600–700 km. Dėl to bendras įveikiamas atstumas nekelia jokių rūpesčių. Sustojus papildyti baterijos energijos atsargų, toliau galima važiuoti vėl naudojant abu energijos šaltinius.
Bendrovės „Mazda“ inžinieriai išsprendė gana dažnų sustojimų įkrauti nedidelę bateriją problemą. „MX-30 e-Skyactiv R-EV“ modelyje įrengta paprasta hibridinė sistema, tačiau ji papildyta kompaktišku rotoriniu vidaus degimo varikliu, suporuotu su generatoriumi.
Ši jėgainė tiesiogiai nesuka automobilio ratų ir degalus naudoja tik tam, kad papildomai įkrautų 17,8 kWh talpos ličio jonų bateriją. Tam skirtas net 50 l benzino bakas. Taigi vairuotojui nebūtina stoviniuoti, jis gali nestabčiodamas naudotis hibridu taip pat, kaip didelį atstumą viena įkrova įveikiančiu elektromobiliu.
Ilgas rotorinių variklių gamybos tradicijas turinti bendrovė nutarė prikelti būtent tokio tipo motorą dėl jo kompaktiškumo – jis ypač tinka šiai pavarai. 830 kub. cm tūrio variklis pasiekia 55 kW galią esant 4 500 aps./min., o užima mažiau vietos nei tokios galios tradicinis variklis.
Apklausė vairuotojus
Kai vairuotojui patogiau naudotis įkrovimo įranga, jis minėtą modelį gali įkrauti iš energijos tinklo tiek kintamosios, tiek tiesioginės srovės įkrovimo stotelėse – taip, kaip bet kurį tradicinį elektromobilį.
„Mazda“ atstovai pažymėjo, kad visiškai įkrautos baterijos leidžiamas nuvažiuoti 85 km atstumas buvo parinktas atlikus išsamią vartotojų apklausą apie elektromobilių ir įkraunamųjų hibridų naudojimo ypatumus. Nustatyta, kad tokio atstumo pakanka kasdieniams poreikiams. Be to, automobilis turi 1,5 kW galios išorės prietaisų maitinimo šaltinį, kuris gali praversti įvairiose situacijose kelionėse ar dingus elektrai namuose.
Panašiu principu veikiančių elektrinių transporto priemonių rinkoje yra ir daugiau. Vienas iš geriau žinomų pavyzdžių mūsų šalyje yra „BMW i3 REx“ – jame įmontuotas dviejų cilindrų 647 kub. cm benzininis variklis taip pat veikia kaip generatorius, pasibaigus baterijos energijai. Tačiau šiame modelyje sumontuotas tik 9 l degalų bakas, kuris leidžia ne tiek prailginti nuvažiuojamą atstumą, kiek apsidrausti nuo netikėtumų baterijai išsikrovus.
Anot M. Buzelio, dingus nerimui dėl baterijos energijos atsargų, išryškėja dar vienas tokio tipo automobilių privalumas – galimybė be apribojimų naudotis kita elektros energiją naudojančia įranga, kaip antai klimato kontrolės, sėdynių ar vairo šildymo sistemomis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Vairuokite kaip moterys“: neigia ilgus metus gyvavusį mitą, kad vyrai vairuoja geriau1
Visuomenėje vyrauja nuomonė, kad vyrai vairuoja geriau ir saugiau nei moterys. Tačiau Prancūzijos eismo įvykių statistika rodo ką kita. 2022-2023 m. 84 proc. mirtinų autoįvykių sukėlė vyrai. Todėl dabar nauja socialinė kampanija Prancūzijoje ske...
-
Apie elektrinių paspirtukų vairuotojus: sunku komentuoti, kas vyksta žmogaus galvoje1
Automobilių srautai tuneliuose dažnai būna didžiuliai, greitis – taip pat. Kaip tokiame sraute atsidūrė paspirtukininkas – žino tik jis vienas. Bet jis griuvo, dėl to susidūrė trys automobiliai, sulėkė tarnybų pajėgos. Paspirtuk...
-
Sumokėti už neapmokėtą parkavimą gavus „geltonąjį lapelį“ reikės kitaip: ką svarbu žinoti?
Kiekvieną mėnesį Vilniuje už neapmokėtą automobilių parkavimą išrašoma apie 13–14 tūkst. vadinamųjų geltonųjų lapelių. Šis skaičius jau kurį laiką nesikeičia. Nuo gegužės 15 d. sumokėti už neapmokėtą parkavim...
-
Apie Lietuvos meistrus: po remonto net oficialūs atstovai nemato, kad automobilis buvo „daužtas“13
Kaip galima apsaugoti save ir netyčia nenusipirkti automobilio, kuris atrodo idealios būklės, bet patekus į eismo įvykį paaiškėja, kad automobilis yra praktiškai dalimis subyrėjęs, LNK reportaže pasakojo „Carvertical“ atstov...
-
Ženklai draudžia net stabtelėti, bet gatvelė tapusi stovėjimo aikštele33
Į redakciją kreipėsi Kauno senamiesčio gyventojai, neapsikentę ženklų nepaisančių ir automobilius parkuojančių, kur jiems patogiau, vairuotojų. ...
-
Svarbu vairuotojams: tikslinama informacija dėl eismo pakeitimų ties IX fortu11
„Via Lietuva“ informuoja, kad Kaune, kelyje ties IX fortu, atliekami eismo organizavimo pakeitimai. Kadangi šioje vietoje siekiama padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, joje bus įrengtas naujas kelio...
-
Keturračiai – ne vien pramogoms2
Vis daugiau entuziastų nukabina šalmą nuo vinies ir rangosi į motociklininko kostiumą, tačiau nebūtinai kiekvienas iš jų renkasi dviratį plieninį žirgą. Specialistai pastebėjo, kad Lietuvoje vis labiau populiarėja keturračiai motoci...
-
Rinkos naujokai: ar galima pasitikėti?6
Vos per dvejus trejus metus Europos automobilių rinkoje atsirado daugybė naujų, negirdėtų gamintojų iš Azijos. Šio regiono atstovai moka nustebinti techninėmis savo gaminių charakteristikomis, technologijomis ir santykinai maža kaina. O ...
-
Nedidelė rida: vilionės ir grėsmės3
Skelbimų portaluose galima rasti šimtus automobilių su nedidele rida už mažesnę nei rinkos kainą. Automobilių rinkos ekspertai pataria neskubėti įsigyti tokios transporto priemonės, nes už ridos gali slėptis tikrosios patrauklios kainos prie...
-
Sostinėje – paspirtukų reidas: primena svarbų dalyką3
Sostinėje vidurdienį prasidėjo kiek neįprastas policijos pareigūnų reidas. Šie stabdo ir tikrina elektrinių paspirtukų vairuotojus ir primena apie privalomas apsaugos priemones. ...