- Asta Kupčinskaitė-Ryklienė, Jono (1 m.) mama
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Visos mamytės ir tėveliai nori, kad jų vaikai būtų laimingi, pasitikintys savimi, gerbtų save ir kitus, patys būtų gerbiami, gebėtų realizuoti savo svajones... Kai laukėm savo sūnelio Jonuko, kuriam dabar metukai, su vyru taip pat apie tai daug galvojom.
Svarstėm, ar galime pasiruošti tarsi iš anksto, kad savo vaikui galėtume suteikti visa, ką galime geriausia. Ir tada sužinojom, kad yra Vilniuje tokia Tėvų mokykla, kur kaip tik ir moko tėvus būti... gerais tėvais! Išsiaiškinau, kad ši mokykla veikia Vilniaus pedagoginėje psichologinėje tarnyboje, bet ten patekti nelengva – mokymai nemokami, juos išklausiusiųjų nuomone, – labai efektyvūs, todėl norinčių lankyti tėvų visa eilė susidariusi. Nieko nelaukdama į mokymus užsirašiau. Patekau po gero pusmečio.
Tėvelių mokymai vyksta kartą per savaitę po keturias akademines valandas. Iš viso būna 10–11 susitikimų. Grupės nedidelės, iki 15 žmonių. Galima lankyti rytinę arba vakarinę grupę. Lankymas privalomas, į tai žiūrima griežtai. Pirmųjų, regis, trijų susitikimų praleisti negalima – jei taip nutinka, toliau lankyti nebeleidžiama. Ir tam yra pagrindo – tos pirmosios temos tikrai labai svarbios. Dėstoma naudojant aktyviuosius mokymo metodus, dalijamasi patirtimi, atliekamos įvairios užduotys, modeliuojamos situacijos. Visiems labai patikdavo praktinės užduotys. Beje, gaudavom namų darbų, kuriuos privalėdavom paruošti. Smagu būdavo, kai tėvai pasakodavo, kaip vaikai namie jiems vis primindavę, kad eitų ruošti namų darbų...
Drąsiai galiu pasakyti, kad tai, ką sužinojau, išmokau ir patyriau mokymų metu, visiems laikams pakeitė mano bendravimą ne tik su vaikais, bet ir su savo tėvais, kolegomis, draugais. Turite manimi patikėti: mokymai išties supažindina su tam tikru metodu, padedančiu tėvams ir vaikams vieniems kitus išgirsti, suprasti, bendradarbiauti, gerbti. Galutinai įsitikinau, kad tradicinis vaikų auklėjimas, kur vyrauja bausmės, gąsdinimai, įsakymai ir atlygis už tėvams patogų elgesį, kur tėvai visada teisūs, o vaikai geriausi tie, kurie besąlygiškai tėvams paklūsta, šiuolaikiškiems tėvams absoliučiai nepriimtinas ir nepateisinamas.
Tai, ką išgirdau per mokymus, sugulė mano užrašų sąsiuvinio paskutiniame puslapyje kaip dešimt svarbiausių bendravimo su vaikais taisyklių. Jas ir noriu pateikti su trumpais savo komentarais.
1. Gerbk ribas
Kiekvienas žmogus turi savo erdvę, apibrėžtą tam tikromis ribomis. Vaikų ribos pažeidžiamos dažnai ir brutaliai: paseilinę pirštą valome jiems žandą, tvarkome stalčius ar kuprinę, reguliuojame, kada valgyti, miegoti, praustis... Nes mes „geriau“ žinome. Paliepiau sau visuomet įsivaizduoti viršininko ribas: ar išdrįsčiau jam sutvarkyti stalčių, brūkštelėti ranka per susivėlusius plaukus? Ne? Tuomet ir vaiko ribas reikia gerbti lygiai taip pat.
2. Atpažink ir įvardyk jausmą
Mūsų savijauta – tai mūsų jausmai. Bloga savijauta, kaip ir blogi jausmai, yra nepatogūs, nepageidautini, bet jie taip pat egzistuoja ir vaikas turi teisę liūdėti, pykti, širsti, abejoti, nekantrauti. Aš galiu padėti jam įvardydama jausmą ir pasakydama: „Suprantu, kaip dabar jautiesi“.
3. Konkretizuok – ypatybes, poelgius, įvykius
„Tu visada“... „O tu niekada“... Dažnai mes labai skubame apibendrinti. Tai neteisinga ir niekam nereikalinga. Jei mano sūnus kada nors ką nors pamirš padaryti, aš jam pasakysiu: „Tu šiandien tai pamiršai“, o ne „Tu užuomarša, visuomet viską pamiršti, niekada nieko neatsimeni“.
4. Atsisakyk vertinimo. Pasakyk, ką matai
„Kaip gražu!“, „Puiku!“ ir... viskas... O vaikas nešė jums pasidžiaugti piešinį, kuriuo taip didžiavosi. Mes galime suteikti daug daugiau džiaugsmo, jei smulkiai papasakosime, ką piešinyje matome: „Matau berniuką, tempiantį raudonas rogutes! O šalia spindi papuošta eglutė. Turbūt greitai Kalėdos?...“
5. Leisk patirti pasekmes
Bausmė yra žeminantis, iki širdies gelmių sukrečiantis, nepamirštamas dalykas. Tai žiauru. Tai smurtas. Neįsivaizduoju, kaip mama ar tėtis, artimiausi ir brangiausi žmonės vaiko pasaulyje, turintys sukurti jam saugumą, jį muša, terorizuoja žodžiais, skiria žeminančias užduotis. Išmokau, kad vaikas turi patirti pasekmes, o ne būti nubaustas. Pavėlavai susiruošti – eisi pėsčias, o ne pavėlavai susiruošti – savaitę niekur neisi ir nežiūrėsi televizoriaus. Vaidindami įsivaizduojamas situacijas mes patys, mokymų dalyviai, tėvai, įsitikinome, kad bausmės visai nepadeda tėvams pasiekti tai, ko jie nori, priešingai – jos skatina pyktį, pasipriešinimą ir neapykantą.
6. Konfliktus – spręsk
Kai kyla konfliktas, atmink, kad turi būti su vaiku vienoje barikadų pusėje. Neleisk konfliktui jūsų išskirti į priešingas stovyklas. Kartu galvokite, kaip išspręsti reikalą, rašykite visi ant lapelių pasiūlymus ir išrinkite tuos, kuriems visi pritarsite.
7. Sudaryk sąlygas rinktis
Kuo mažiau įsakinėk. Juk visai nesunku ne liepti „Eik valgyti“, o pakviesti: „Ar nori valgyti dabar, ar kai baigsi skaityti puslapį?“, ne įsakyti „Renkis, ką tau padėjau“, o leisti išsakyti savo nuomonę: „Ką norėtum rengtis: džinsus ir baltą megztinį ar bridžus ir geltoną bluzoną?“ Net jei pasirinkimas tau atrodys dirbtinai sukurtas, vaikui tai suteiks galimybę jaustis svarbiam, jis matys, kad jo nuomonė gerbiama.
8. Niekada nepraleisk progos patylėti
Auksinė taisyklė. Kai mes tylime, užuot puolę vaiką klausinėti ir jam įsakinėti, suteikiame neįkainojamą progą jam išsakyti tai, ko jis nepasakytų klausinėjamas.
9. Pastebėk aukso grūdus. Kalbėk apie juos
Sėkmingai atlikta užduotis, geras pažymys, malonus pasisveikinimas nėra savaime suprantami dalykai. Apie juos reikia kalbėti, girti vaiką esant menkiausiai progai, vis prisiminti tai, ką jis yra padaręs gero. Man labai patiko patarimas aptarti gerą vaiko poelgį su kuo taip, kad jis girdėtų, bet mes dėtumėmės, kad negirdi. Išbandžiau tai su savo sese: gyriau jos vaikus jiems girdint, bet vaizdavom, tarsi jų čia nebūtų. Jie buvo tokie patenkinti ir išdidūs!
10. Atsimink, ko išmokai
Naujojo bendravimo būdo išties reikia mokytis. Prisiminti, ko išmokstama mokymuose, o nelankiusiems mokymų susipažinti su nauju metodu galima skaitant Adele Faber, Elaine Mazlish knygą „Kaip kalbėti su vaikais, kad jie klausytų, ir kaip klausyti, kad vaikai kalbėtų“. Skaitysiantiems labai patariu nepraleisti praktinių užduočių, rašyti įsivaizduojamus atsakymus, įsijausti į situacijas. Tik nuoširdžiai praktikuojantis galėsite pakeisti įsigalėjusį, „automatinį“ bendravimą ir šablonines frazes. Ir dar vienas patarimas: kaskart, kai jau norėsi ką nors sakyti savo vaikui – stabtelk. Tiesiog patylėk. Kol sugalvosi, ką pasakyti „teisingai“, gali būti, kad ir sakyti nieko nebereikės – tavo vaikas jau bus pradėjęs kalbėti pats.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Lietuvos balse“ – dvikovų etapas: netikėti įvaizdžiai3
Šį sekmadienį „Lietuvos balso“ projekte prasidės kovingasis dvikovų etapas. Projekto studijoje atsiras ir penktoji kultinė kėdė – ją užims iki šiol savo komandą atskirame kambaryje paslapčiomis rinkęs Free Finga. ...
-
Jaunoji dizainerių karta ir jos siūlomos patirtys
Pastaraisiais metais dešimtmečiais dizaino sąvoka labai išsiplėtė ir apima jau ne tik madą, plakatus ar mus supančius produktus. Jaunosios kartos dizaino kūrėjai dar studijų metais leidžiasi į įvairius temų, ne tik medžiagų ir form...
-
Mados dizainerė: tvarumas išliks, nes tiesiog neturėsime kito pasirinkimo6
Nors gyvena ir dirba sostinėje, mados dizainerė Justina Semčenkaitė gatvės madą stebi visur, kur tik nuvyksta. Kadangi dažnai lankosi Kaune ir Klaipėdoje, pastebėjo, kad šių miestų statistinis mados vartotojas labai skiriasi. ...
-
Makramė pynėja: kiekviename mazgelyje – geros emocijos3
Su Agniete Vaitulioniene sutariame kalbėtis, kol dukrelė miega pietų. Nuo jos, sako, viskas ir prasidėjo. „Gimus Amelijai, norėjosi širdžiai mielos veiklos. Viena pažįstama parodė makramė technika pintus kalėdinius žaisliukus. Užsiman...
-
Miegančiosios gražuolės sindromas: ką pagalvė žino apie tavo odą
Ar kada pagalvojote, kad ištikimiausia nakties draugė pagalvė – gali būti ne tik draugė, bet ir didžiausia odos priešė. O gal geriausia sąjungininkė? Kol ramiai miegame, mūsų oda išgyvena tikrą nuotykį, apie kurį dažnai...
-
Sapnų baidyklių kūrėja: magija slepiasi mažuose dalykuose1
Vėjyje besiplaikstančios močiučių servetėlės, pavirtusios ramaus miego sergėtojomis, levandų kvapo maišeliai norintiems giliai panirti į sapnų karalystę, sojų vaško žvakės – magiški nakties žibintai… Atrodo, vi...
-
Parfumerė J. Cinaitienė: kvapas mus paveikia žaibišku greičiu3
„Uoslė yra be galo svarbi, tačiau ją dažniausiai įvertiname tik netekę“, – šypsosi parfumerė Jolanta Cinaitienė. Natūralių kvepalų kūrėja atskleidžia, kaip mus veikia skirtingi kvapai ir kodėl tas pats aromatas vienam ga...
-
Antro šanso metamorfozės: siūlų likučiai tampa mielais žaislais1
Feisbuko paskyros „SiulasVirbalaiVaselis“ kūrėja Vilija Krasauskienė dienomis dirba rimtą darbą aplinkosaugos srityje, vakarais atsipalaiduoja megzdama žaislus iš siūlų likučių – tokių, anot jos, kur nei vienai kojinei, nei ...
-
Ironiška mada – jaunųjų mados kūrėjų ginklas2
Jaunosios kartos lietuvių mados dizaineriai – Karina Panina, Lukas Svirplys ir Raimedas Latvys – laikomi ironiškos mados kūrėjais. Nors mados ironijos sąvoka nevisiškai nauja, lietuviškoje mados dizaino scenoje ji tapo laba...
-
„Lietuvos balso“ mokytojų stilius: talentingiausi dizaineriai ir drabužiai su istorija10
Šį sekmadienio vakarą LNK eteryje tęsis „Lietuvos balso“ aklųjų perklausų etapas. Penkių mokytojų komandose vietų liko vos kelios, tačiau stiprių balsų, kurie galėtų jas užimti, – dar ne viena dešimtis. ...