- Vilma Kilinskienė, menotyrininkė.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje atidaryta autorinė Leonoros Kuisienės meninės knygrišystės paroda „Polymnijos įkvėptieji“. Tai devintoji menininkės personalinė paroda – tęstinė 2019-aisiais vykusios parodos „Duoklė mūzoms“ gija. Tuomet čia buvo eksponuota mūzai Polymnijai skirta L. Kuisienės kurta knyga.
Odė žmogiškumui
Polymnija – lyrinės poezijos, šventų himnų ir iškalbos, taip pat geometrijos, meditacijos ir žemdirbystės mūza. Jai skirtai knygai įrišti L. Kuisienė pasirinko sudėtingą Rubiko kubo formą. Galvosūkį sprendžiantis žmogus, anot menininkės, savo rimtumu tampa labai panašus į simbolinį susimąsčiusios Polymnijos vaizdavimą, o ir pati Rubiko kubo konstrukcija yra kubo – geometrinės figūros – formos, sudarytos iš daugelio mažų kvadratėlių.
Rišant šią knygą-objektą, menininkei, kuri ne kartą yra pabrėžusi, kad kiekvienas kūrybinis aktas jai tampa naujo minties blyksnio išeities tašku, gimė nauja idėja – fotografijų ciklas, kuriame rašytojai būtų įamžinti ieškantys Rubiko kubo sprendinių, taip tarsi sujungiant viename kūrinyje abi Polymnijos globojamas sritis.
„Didieji žmonės – tai žmonijos knygos turinys (F. Hebbelis).“ Knyga-objektas. 2020. L. Kuisienės asmeninio archyvo nuotr.
Pirmuosius šio ciklo žingsnius – fotografijas – jau buvo galima išvysti ir parodoje „Duoklė mūzoms“. „Polymnijos įkvėptuosiuose“ vyksta tolesnė šio kūrybinio sumanymo tąsa – eksponuojami fotografijose įamžintų rašytojų tekstų meniniai įrišimai: vienetinės, kolekcinės, vos 4–6 knygų tiražu išleistos ir meniškai įrištos autografuotos knygos.
Knygos-objekto „54 miniatiūros“ 27 puslapis (iš knygų ciklo „Polymnijos įkvėptieji“, 2023). L. Kuisienės asmeninio archyvo nuotr.
Greta jų eksponuojamos ir knygos-objektai, įskaitant tarptautinį pripažinimą menininko knygos kategorijoje JAV pelniusią Chijune’ės Sugiharos veiklos Kaune 80-mečiui paminėti sukurtą knygą-objektą „Didieji žmonės“. Juodi knygos puslapiai – tai tamsiausi žmonijos istorijos puslapiai: karas ir holokaustas. Japonų diplomatas šiame kontekste atskleidžiamas kaip gėrio ir šviesos šaltinis, išgelbėjęs tūkstančių žydų gyvybes. Odė žmogiškumui – svarbi siejančioji visos parodos gija.
Leonoros bendradarbiavimas su autoriais – ne tik knygrišio ir rašytojo santykis. Jis kur kas glaudesnis, visapusiškai kūrybiškai susipynęs.
Įamžinta sukaktis
Ne mažiau žavi ir stebina vieno eilėraščio knygos, dėklai, perrišimai, bibliofilinės vertės rankų darbo knygų serija „Juodoji lelija“ (tiražas – vos 21 numeruotas egzempliorius).
Serijos „Juodoji lelija“ pavadinimas sietinas su L. Kuisienės galerijos pavadinimu „Black Lily gallery“. Juodosios lelijos simbolika – prabanga, dramatizmas, paslaptis – artima autorės neoromantinei pasaulėjautai. Serija įregistruota ir pradėta leisti 2022-aisiais, kurie buvo ypatingi Lietuvos kultūros ir raštingumo istorijoje. Prieš 500 metų Vilniaus burmistro namuose įkurta pirmoji Rytų Europoje spaustuvė, kurioje išspausdinta humanisto Pranciškaus Skorinos „Mažoji kelionių knygelė“ – pirmoji Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės spausdintinė knyga. Ši sukaktis įkvėpė L. Kuisienę tapti serijinės rankų darbo knygų leidybos Lietuvoje pradininke.
Donaldas Kajokas. Poemos „Sapno mechanika: 36,6 C“ (meninis įrišimas 2/4), 2020. L. Kuisienės asmeninio archyvo nuotr.
Pirmos šios serijos knygos leidybai pasirinkta Vytauto Balsio knyga „Gėlių slenkstis“ nebuvo atsitiktinė: tai knyga apie 1972 m. jaunuolių gyvenimą, Romos Kalantos žūtį, kurios 50-metis pernai buvo minimas.
Įkvėpta poezijos
„54 miniatiūros“ – 54 eilėraščių rinktinė, kurios puslapiai turi tik simbolinę reikšmę. Kiekvienas puslapis įrištas dviem egzemplioriais, kaip atskira knygelė-objektas. Vienas egzempliorius atitenka eilėraščio autoriui (taip „knygos puslapiai“ pasklinda ir išplečia knygą po visą Lietuvą), o kitas lieka nedalomoje visumoje. Toks autorės pasirinkimas skatina diskusiją, kas yra knyga, koks gali būti jos formatas, kur slypi riba tarp klasikinės ir šiuolaikinės meninės knygrišystės.
Knygos-objekto „54 miniatiūros“ 27 puslapis – Antano Šimkaus „Lengvi namai“. Poetas žavi lakoniškumu:
Lengvi tie namai –
Įsikandęs net vėjas nusineša.
Nakčiai suėst.
Vizualusis knygos sprendimas antrina tekstiniam: žavi lengvumu, efemeriškumu.
Donaldo Kajoko „Sapno mechanikos: 36,6 C“ įrišimo kodas buvo sapnas ir anotacijoje autoriaus pateiktos datos: 1888–1935. Šios datos ženklina portugalų poeto, neprilygstamo tapatybių kūrėjo Fernando Pessoa gyvenimo atkarpą. F. Pessoa drauge su romėnų poetu Ovidijumi, anot D. Kajoko, įkvėpė šią jo knygą.
L. Kuisienei F. Pessoa gyvenimo datos susisiejo su modernių meno krypčių pradžia. Knyga pojūtiškai įvilkta į fovistinį Henri Matisse’o šokio drabužį. Viršelyje vaizduojamos figūros kelia dvejopą įspūdį: viena vertus, jos atrodo tarsi sapnuojančios, kita vertus, vis dėlto vaizduojamos judesyje, lyg šoktų sapne ar sapnuodamos. Plastinės odos savybės autorei leidžia įtaigiai išreikšti sapną kaip žmogaus jausmų ir patirčių atspindį, atskleisti būsenų kaitą, kuriai išreikšti taikliai parinkta nuolatinį kismą akcentuojanti spiralės forma.
Užburia Vytauto Stankaus „Keliamųjų metų“ įrišo atlikimo precizika ir knygrišės fantazijos skraja. Poetas anotacijoje rašo: „Iš fragmentų ir nereikšmingų smulkmenų, šukių ir atspindžių sudėliotas pasaulis. Tai, ką nebūtinai galima pačiupinėti. Kaip vaivorykštė ant sniego.“ L. Kuisienė knygos viršelyje taip pat kalba fragmentais, siluetais, užuominomis, kurios šio kūrybinio tandemo atveju neįtikimai iškalbingos, talpios, tikros.
Kūryba menininkei yra tarsi Kloto rankose laikoma verpstė, kurios ašis – pats gyvenimas.
Kūrybiniai saitai
Leonoros bendradarbiavimas su autoriais – ne tik knygrišio ir rašytojo santykis. Jis kur kas glaudesnis, visapusiškai kūrybiškai susipynęs. Tai liudija autorių, pavyzdžiui, Gvido Latako, įtraukimas į vizualiojo knygos veido kūrimą. G. Latako poezijos rinktinės „Salos“ įrišą puošia paties poeto kurtas emalio darbas.
Neoromantinė dvasia su šiuolaikinių meninių sprendimų drąsa (įpjova atidengta nugarėlė) kuria keistą, bet neabejotinai pagavų derinį Vytauto Stulpino „Rėžių“ įrišime.
Mantas Balakauskas. „477“ (meninis įrišimas 1/4), 2021.L. Kuisienės asmeninio archyvo nuotr.
Manto Balakausko „477“ dvelkia romėnišku solidumu. Knygos pavadinimas „477“ sietinas su 477 m. e. m., kai, užleisdama vietą naujiems žmonėms ir laikams, žlugo Romos imperija, į kurią kūryboje taip mėgsta gręžtis pati knygrišė, vis sužavėdama motyvais iš antikos, graikų ir romėnų laikų. Pažymėtina, kad šią knygą Leonora ne tik įrišo, bet ir piešė jai iliustracijas, įvaizdinančias M. Balakausko eiles:
...praskelk mano galvą, iš kurios gims naujas pasaulis,
mesk į mane akmenį ir pasėk mano kaukolę žemėje,
mano kaukolę žemėje, kad išaugtų kietas kaip kukmedis
žmogus, gerai išgirdai, žmogus, jau nebe romėnas, Roma
neturi ko pasiūlyti, ji neegzistuoja tavo ištroškusiems kareiviams, jos aruodai tušti, ir visa, ką matome dabar,
yra tik dygūs krūmai mano akims, degantys krūmai....
Be minėtų autorių, parodoje galima pamatyti Algio Antano Žukausko, Anos Lu, Nėriaus Pečiūros, Egidijos Šeputytės, Vilmos Kilinskienės, Astos Jenkeliūnienės knygas. Miniatiūrose rasite šių autorių tekstus: Egidijos Šeputytės, N. Pečiūros, Aldonos Ruseckaitės, Jurgitos Jasponytės, V. Kilinskienės, Antano Šimkaus, Donaldo Kajoko, M. Balakausko, Gretos Ambrazaitės, Dainiaus Gintalo, Anos Lu, Vainiaus Bako, Arvydo Makausko, Indrės Sekevičienės ir Indrės Valantinaitės. Parodos kuratorė menotyrininkė Silvija Burokaitė džiaugiasi knygrišės sprendimu atkreipti dėmesį į lietuvių autorius ir jų kūrybą.
Vytautas Stulpinas. „Rėžiai“, 2022. L. Kuisienės asmeninio archyvo nuotr.
L. Kuisienės meniniame kelyje labai reikšmingos susipinančios gijos, tad svarbus parodos akcentas yra knyga, skirta likimo deivei – moirai Kloto. Kloto – Dzeuso ir Temidės (arba Anankės) dukra, gyvenimo verpėja. Kūryba menininkei yra tarsi Kloto rankose laikoma verpstė, kurios ašis – pats gyvenimas.
Meninius sumanymus tiesiogiai veikia autorės gyvenimiškos patirtys ir sapnai, o kūrybiniai sumanymai į naujas aplinkybes stumia kasdienę rutiną. Net ir pačios ploniausios gyvenimo ir kūrybos gijos savo daugiasluoksniškumu daro įtaką naujoms patirtims. Kūrybinės gijos sieja parodą su ankstyvesnėmis autorės parodomis. Visos devynios autorinės Leonoros parodos yra tarsi neišvengiama, iš aukščiau nulemta viena kitos seka.
Kas? Paroda „Polymnijos įkvėptieji 2023“.
Kur? Nacionaliniame M. K. ČIURLIONIO DAILĖS MUZIEJUJE.
Kada? Veikia iki birželio 18 d.
Gegužės 25 d. 16 val. – susitikimas su rašytojais Vytautu Balsiu, Nėriumi Pečiūra, Mantu Balakausku.
Gegužės 27 d. 14 val. – ekskursija su parodos autore L. Kuisiene.
Eilėraščio autorius – Antanas Šimkus.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nemuno pakrantės virs fantazijos, gamtos ir istorijos įkvėpto meno galerija
Iki pat kito savaitgalio Panemunės ir Šančių paplūdimiuose, Nemuno saloje, vyks Upės ir Žemės meno pleneras, kurio dalyviai iš natūralių gamtinių medžiagų kuria pasirinktos vietos savitumą atspindinčius kūrinius, integruojant juos ...
-
K. Navakas ir bohemiški nuotykiai3
Maironio lietuvių literatūros muziejuje trečiadienį rinkosi neabejingieji poeto, rašytojo, vertėjo Kęstučio Navako kūrybai ir jo asmenybei. Čia skambėjo eilės ir prisiminimai. ...
-
Gyvūnų pėdsakais su M. Čepuliu1
Kaunas gausus ne tik invaziniais gyvūnais, bet ir smalsiais žmonėmis. Į gamtos fotografo Mariaus Čepulio knygos pristatymą plūdo minios. Norintys netilpo net ant bibliotekos laiptų. ...
-
Karališkajam mecosopranui scenoje svarbiausia – vaidmuo1
Paskutinę pavasario dieną Pažaislio muzikos festivalį pradės prancūziškosios romantikos kūrinių programa, kurią pristatys britų karališkasis mecosopranas dama Sarah Connolly. „Labai svarbu domėtis tuo, kas vyksta aplink, eiti į ...
-
Dizainerė G. Labanauskaitė: pati gražiausia kūryba gimsta tamsoje3
„Nors regime, neretai daug ko nematome“, – neabejoja dizainerė Gretė Labanauskaitė. Kauno paveikslų galerijoje pristatoma jos atskirtį tarp neregių ir reginčiųjų mažinanti paroda „Pasimatuok jausmą“. ...
-
Menininkė stiklui įpučia gyvybės4
Karštam stiklui įkvepianti gyvybę, menininkė Irina Peleckienė savo darbais kalba apie jo trapumą, kuris lygiai toks pats, kaip ir žmogaus gyvenimas. ...
-
Kultūros forumas: kaip auginti kultūrinį verslumą didžiuosiuose miestuose ir regionuose?7
„Kultūra ir kūryba yra visur, jos būtinos kasdieniam gyvenimui. Vis dėlto tai pastebime tada, kai jų nebelieka“, – tokį perspėjimą kultūros politikos lauko žmonėms siunčia pagrindinis šių metų Nacionalinio kultūros forum...
-
J. Rekevičiūtė: 55 kūrybinės alchemijos metai1
Šiemet menininkei Jūratei Rekevičiūtei būtų sukakę 55-eri. Jei vėl susitiktume, po pasaulį būtų pasklidęs dar ne vienas jos kūrinys – jie žmonėms tapdavo relikvija. Kauno menininkės kūrybai skirta paroda „Po angelo sparnu&ldq...
-
Į Kauną sugrįžta muzika: Gatvės muzikos dieną kvies ne tik klausytis, bet ir šokti1
Gegužės 18 d., šeštadienį, Kaune skambės 18-oji Gatvės muzikos diena, pakviesianti miestiečius į senamiestį ir kitas miesto erdves, kur nuo vidurdienio iki vakaro skambės įvairių žanrų muzika – nuo eksperimentinės ir instrumen...
-
Kviečia švęsti: renginys mylintiems upes ir netikėtumus
Iki Kauno gimtadieninio liko vos savaitė. Renginių gausa tokia, kad jau dabar reikėtų pradėti rinktis, kur būtinai norėtumėte apsilankyti ir pamatyti, išgirsti, patirtis. ...